לאה גולדברגר
לאה גולדברגר

אל תשכחני לעת זקנה

  • פורסם 12/09/24
  • 10:36
  • עודכן 12/09/24
צילום: Freepik

תזכירו לי רגע, על מה רציתי לכתוב?... אהה כן. זיכרון ושכחה ומה שביניהם. כשאנשים שומעים היכן אני עובדת, לרוב הם משתפים אותי שהם מוטרדים כל פעם שבורחת להם מילה והם לא מצליחים להיזכר בה, למרות שהיא על קצה הלשון. או שהם מוטרדים מכך שהם נכנסים לחדר בבית, אבל שוכחים מה הם רצו לעשות שם. שלא לדבר על איפה הניחו את המפתחות והמשקפיים.

מוכר לכם? אם זה קורה לאנשים בשנות החמישים שלהם, או לבני משפחה שאחד מההורים שלו או סבא/סבתא שלו חלו באלצהיימר, אז רמת הסטרס גבוהה במיוחד. הנה זה מתחיל אצלם...

אם אערוך סקר קצר סביר להניח שרבים מכם יידעו לומר, כמה חשוב לשמור על אורח חיים בריא, מה הערך של תזונה נכונה ופעילות גופנית. אבל סביר גם להניח שלא תקשרו את זה לבריאות המוח ולצמצום סיכונים לדמנציה. במיוחד אם אתם לא לקראת גיל פרישה מעבודה או גמלאים. הרשו לי לנצל את העובדה שספטמבר הוא חודש המוּדעות לאלצהיימר כדי להדגיש כמה נקודות שיש לקחת ללב (ולמוח כדי לשנות הרגלים), גם כשאתם בשנות העשרים והשלושים שלכם.

למרות שהשכיחות לירידה קוגניטיבית עולה עם הגיל, הנזקים למוח מצטברים לאורך כל שנות החיים, וחלקם בלתי הפיכים. נותנים לילדים לרכוב על קורקינט בלי קסדה? הילד מתגאה כמה פעמים הוא נוגח בכדורגל עם הראש? חבלות ראש הן גורם סיכון משמעותי לדמנציה בגיל מבוגר.

במקרר שלכם יש עדיין בקבוקי שתייה מתוקים? יש המחשיבים דמנציה באופן לא רשמי כסוכרת רמה 3. שעות עבודה מרובות, והתעסקות מסביב לשעון בבית ועם הילדים, מקשים עליכם לדחוף זמן לפעילות גופנית? יושבים כל היום מול המחשב? ארגון הבריאות העולמי ממליץ על 150 דקות בשבוע של פעילות גופנית בעצימות בינונית (הדופק עולה), כיוון שמחקרים הוכיחו בצורה ברורה שזה מפחית ב-40% את הסיכון לדמנציה.

הולכים לישון מאוחר, קמים מוקדם ובין לבין מתהפכים בשינה לא רגועה במיטה? שינה של פחות מ-7 שעות בלילה היא גורם סיכון לדמנציה. הפתרון לא חייב להיות כדורי שינה ממכרים. יש כיום בשוק פתרונות רבים שמסייעים להגיע לרגיעה בשעות השינה; וכמובן שאם תניחו את הפלאפון בצד, גם זה יעזור.

ידעתם שבישראל יש מעל 150 אלף איש ואישה עם אלצהיימר או דמנציות אחרות? ידעתם שבישראל יש כ-5,000 אנשים עם אלצהיימר, כשהם בשנות ה-40 וה-50 שלהם? ידעתם שהתרופות החדשות שמעכבות את המחלה מתאימות רק לשלב ההתחלתי, ולכן חשוב לגשת לאבחון מוקדם עם הופעת התסמינים, ולא לדחות את זה שנתיים בגלל תירוצים כאלה ואחרים?

מה לעשות? לעשות!

  • תזונה ים-תיכונית, מופחתת סוכר ומלח, ללא מזון מעובד.
  • שינה של 7 שעות בלילה לפחות.
  • 150 דקות בשבוע של פעילות גופנית בעצימות בינונית.
  • צמצום גורמי לחץ וסטרס - איזון עם רגיעה, מיינדפולנס, מדיטציה.
  • פעילות חברתית - מפגשי הפרלמנט בבית הקפה או בקניון - הוראה של רופא.
  • פעילות קוגניטיבית - לא מספיק לפתור תשבץ או סודוקו. הפעילות חייבת לאתגר את המוח ולהוציא אותו מהאוטומט. תנו לילדים ללמד אתכם כללים של משחק או אפליקציה מעניינת בפלאפון. הקפידו ללמוד דברים חדשים כל הזמן משפה חדשה ועד מילים של שיר שהנכדים כל הזמן מזמזים באוטו.

תלו את הטור על המקרר שלא תשכחו.

ואם צריך - הקו החם לדמנציה לרשותכם 8889*

 

 

תגובות