ידעתם שמילת השנה לשנת 2024 שנבחרה על ידי Dictionary.com, הגיעה בגלל טרנד של משפיענית רשת? אשאיר לכם לחפש לבד מה המילה ומה הטרנד סביבה. אזהרה: טור זה משופע במונחים שאולי לא מוכרים לכם. יש להיוועץ במתבגר/ת הקרובים למקום מגוריכם לתרגום.
לאודישנים של תוכניות בישול או שיר לאירוויזיון מגיעים גם סלבים בזכות עצמם, שכבר יש להם מעגל עוקבים עצום, והטלוויזיה היא רק עוד מדיום של חשיפה. לעתים נדמה שתוכנית הטלוויזיה צריכה את החשיפה של המשפיענים, יותר ממה שהמשפיענים צריכים את החשיפה של הטלוויזיה. כל מותג עסקי שמכבד את עצמו מחזיק תקציב רב למשפיענים, לפני כל שיטת שיווק מסורתית. חברת המחקר eMarketer העריכה את ההוצאות של חברות אמריקאיות למשפיענים ב-7 מיליארד דולר.
כמי שמצויה שנים רבות ברשתות החברתיות וגוללת בפיד בשעות לילה מאוחרות, או בזמן המתנה בתור, יכולתי לראות את האבולוציה של התופעה עד לממדיה בתקופה זו. ובכל זאת כנראה שגילי המופלג ביחס למשפיענים אלה, גורם לי לסלידה מועטה מהניסיון ההמוני לשחזור ההצלחה כמטרה לחיים וכדרך המהירה החדשה לעושר ותהילה. אם עושר הם מחפשים, כדאי שידעו כי רק 4% מיוצרי התוכן מרוויחים 100 אלף דולר בשנה או יותר, לפי גולדמן סאקס.
לפי מכון המחקר מורנינג קונסולט, 57% מבני דור ה-z בארה״ב היו רוצים להיות משפיענים ברשתות החברתיות. בנק גולדמן סאקס מעריך, שנכון לשנה שעברה היו יותר מ-50 מיליון משפיענים ברחבי העולם ושהמספר הזה גדל בהיקף של 10%-20% בשנה. סיבה מצויינת להקדים ולמחוק את חשבון האינסטגרם. כמו כל תופעה זה עניין של זמן עד שתופיע תופעת הנגד שלה וחוקר כלשהו יתן שם לתופעה של איבוד אמון באמני הרילס. לא רחוק היום שבו כבר לא נוכל באמת להבדיל בין משפיעני רשת לבין וידאו שהופק כולו באמצעות בינה מלאכותית.
ניגשתי לערוך מחקר לא סטטיסטי בעליל ושאלתי את בנותי, מי המשפיענים/ות שהן עוקבות אחריהם ולמה. הגדולה שיתפה שהיא עוקבת אחר צעירות, לרוב ישראליות, שעוסקות בעיקר תחומים של אוכל טבעוני ובריאות בכלל, הורות, וקלינאות תקשורת (כל נושא בנפרד כמובן). הקריטריון שלה לדמות שתרצה לצרוך את התכנים שלה באופן תדיר היא האותנטיות. האם היא מדברת 'על זה', או חיה את זה בפועל. והמסננות שלה, לשמחתי, מאוד גבוהות. כשמישהי מדברת על הורות, מאוד חשוב לבתי האם היא 'משתמשת' בילדים שלה כדוגמנים שלא בחרו בזה. עיניה הביקורתיות יודעות לרפרף על מי שרק מעתיק את השבלוניות של סרטונים של כולם, ומי שמדבררת את עצמה והתוכן שלה שווה התייחסות גם בלי פילטרים ופירוטכניקות.
לצעירה תחומי עניין אחרים שקשורים יותר ללייף סטייל ובריאות הנפש, בעיקר מחו״ל וקרובים אליה בגיל. בטח ובטח לא מומחים עם תארים. היא בחרה לא לעקוב אחר אנשים רבים מדי, כי היא מעדיפה את המגוון וסומכת על האלגוריתם שלמד אותה וחושף אותה לתכנים שהיא אוהבת. אציין ששתיהן נתנו את אישורן להביא את דבריהן כאן.
אנחנו שולחות אחת לשנייה סרטונים רבים בתחומי עניין משותפים (מתכונים, מקומות ששווה לטייל/לאכול בהם ולפעמים סתם כלבים מצחיקים). מעת לעת אנו משמיעות אחת לשנייה את הטענה 'לא הגבת לי למה ששלחתי לך'. נו שוין.
נותר רק לשתף על עצמי. בפיד שלי תמצאו אוכל (מתכונים לשבת), רעיונות על פ״ש ומחשבת ישראל, שעשועי היגיון, וסרטונים שיצחיקו אותי כי נשבר מהמציאות. וגם הפשוטע :)
אשמח להמלצות תוכן, אם תרצו לשתף.