מנחם רהט
מצב הרוח

בניגוד לחוק: הפרקליטות רודפת את מתיישבי יו"ש

למרות פירוקו לפני 12 שנה של הצוות המשפטי להתעמרות ביהודי יו"ש, ממשיך הצוות להציק למתיישבים, תוך ניצול לרעה של מעמד וסמכות מימסדיים * טיפולו הסלקטיבי פוסח על פורעי חוק ערבים ועל האנארכיסטים * סטלין היה גאה בצוות הגזעני *

  • פורסם 15/01/10
  • 12:00
  • עודכן 10/02/21
צילום: Sora Shimazaki from Pexels

אפשר להשתגע: כבר שנה בדיוק מכהנת בישראל ממשלה הרואה עצמה לאומית ורוב חבריה נמנים, לפחות תיאורטית, עם המחנה הלאומי. אבל המימסד המשפטי ממשיך לרדוף את המתיישבים, כאילו חיים רמון או יוסי ביילין עדיין מכהנים בתפקיד שר המשפטים.

עולם הפוך: דווקא ציבור נאמן ומסור זה, משלמי מסים ומשרתים במילואים, מלח הארץ במלוא מובן המלה, הנרתמים לכל מאמץ אישי למען כלל ישראל, ולעיתים משליכים נפשם מנגד למען בטחונם של תושבי מרכז הארץ – נתפסים בעיני בכירים בפרקליטות, אכולי אוטו-אנטישמיות מחליאה, כמצורעים. אזרחים סוג ח', חסרי זכויות אזרח בסיסיות, גרועים מאחרון ערביי השטחים.   

*

בלתי חוקי בעליל

הפעם מדובר בחשיפת רדיפה ממוסדת של ממשלת הליכוד, באמצעות זרועותיה השלטוניות, את מתיישבי יש"ע. לא להאמין, אבל זה בדיוק מה שנחשף בשבוע שעבר בוועדת המשנה לענייני יו"ש של ועדת החוץ והבטחון: רדיפה גזענית ומפלה, בלתי חוקית בעליל, שבאה ממקור מימסדי, וכולה מוכתבת מלמעלה. לא להאמין. 

מכשיר הרדיפה הוא "צוות אכיפת החוק בשטחים", שפועל מתוך משרד המשפטים, בניצוחו של פרקליט המדינה לעניינים מיוחדים שי ניצן. צוות זה אינו פועל כנגד אף ציבור אחר – לא תושבי יו"ש הערבים, ולא האנארכיסטים המשתוללים מידי שבוע בנעלין ובבילעין, שאחד מהם אף הודה בגילוי לב מזעזע: "אנחנו לא לטובת האוייב. אנחנו האוייב" ('הארץ', 14.8.08).

מיותר לומר שרדיפה גזענית סלקטיבית זו, הינה בלתי חוקית בעליל ומכל בחינה, פורמלית ומוסרית. כל יום נוסף של עצם קיומו של הצוות האומלל, מהווה הפרת חוק נוספת מצידה של הפרקליטות, שוחרת שלטון החוק, כידוע. 

  *

סטאלין היה גאה בכם

בישיבתה האחרונה של הוועדה נחשף שבמשרד המשפטים, תחת פיקודו עו"ד שי ניצן, פועל בניגוד לחוק צוות גזעני, המתמקד בהכבדת יד שלטונית על אזרחים ממוצא אתני מוגדר – יהודים ולא ערבים – אשר מתגוררים אך ורק בחבלי ארץ מסויימים, כלומר ביהודה ושומרון. זוהי אם כן רדיפה על בסיס אתני וגיאוגרפי. גזענות במיטבה.  

הצוות הגזעני הזה עוסק, כך נחשף בוועדה, במלחמת התשה סלקטיבית אך ורק כנגד היהודים ביש"ע. בין המשימות שנטל על עצמו - פתיחה מכוונת ושיטתית של תיקי חקירה בתחומים שונים על פי מיכסות נגד יהודי יו"ש. 

הבנתם את זה? – בימיו החשוכים של העריץ המשוקץ יוסיף ויסריונוביץ' סטאלין, לא היו עושים את זה טוב יותר: צוות מיוחד לענייני התעמרות ביהודי יו"ש, מורה על הגשת תלונות במספר קבוע מראש נגדם, ואגב כך גם נותן הנחיות לשב"כ: "אבקש מאנשי השב"כ לשקול הוצאת צווים מגבילים לפעילים מרכזיים בחוות גלעד, כפי שנעשה בזמנו ביצהר", אמר לפרוטוקול ראש הצוות שי ניצן.

בנוסף עסק הצוות הגזעני גם בטירפוד יוזמות בניה ביו"ש, עוד הרבה לפני גזירת ההקפאה החדשה. 

*

12 שנה של הפרת חוק

הצוות הגזעני הוקם לראשונה בשנת 1995 בידי היועץ המשפטי של ממשלת רבין, מיכאל בן יאיר, ובברכת רבין. ואולם, הצוות בוטל רשמית ב-1998 בידי מחליפו אליקים רובינשטיין, שהסביר כי יש לקיים מדיניות שיוויונית של אכיפת חוק, מבלי שתהיה התייחסות ספציפית למיגזר מסוים. 

במלים אחרות: אין לנצל מעמד וסמכויות שלטוניות לפעילות בלתי חוקית כנגד מיגזר מסויים.

אבל פעילותו של הצוות נמשכת עד עצם היום הזה, 12 שנה אחר פירוקו לכאורה. לא במחתרת, כגנבים בלילה, מתכנסים משתתפיו. אחת לחודש מסיבים בצוותא בלשכתו של שי ניצן, בין היתר, היועמ"ש בפיקוד מרכז אל"מ שרון אפק; קצין החקירות והמודיעין של מחוז ש"י במשטרה; היועמ"ש של החטיבה היהודית בשב"כ; מנהל יחידת הפיקוח של המינהל האזרחי; נציגה בכירה של הפרקליטות הצבאית; קצין הגמ"ר של הפיקוד מרכז; ראש יחידת התביעות של מחוז ש"י ובכיר ממחלקת הבג"צים של הפרקליטות. 

בין ההנחיות שמתקבלות בצוות: הגשת מספר קבוע מראש של תלונות באשר לבנייה של מתנחלים, בהתאם לפיילוט שנקבע מראש. על יחידות הפיקוח של המינהל האזרחי הוטל להגיש בכל חודש לפחות 5 תלונות במשטרה על בניה בלתי חוקית במגזר היהודי ביו"ש. כשהסתבר לשי ניצן בתום 3 חודשים, שהוגשו 7 תלונות בלבד, נדרשה יחידת הפיקוח "להשלים את המכסה" ולהגיש "בהקדם" עוד 8 תלונות נוספות "על-מנת לעמוד במטרת הפיילוט".

הנה כך בפירוש אמר שי ניצן בשנה שעברה לפרוטוקול: "ביקשתי גם מיועמ"ש איו"ש לפעול לקידום הנושא, וממנהל יחידת הפיקוח, לפעול להגשת 8 תלונות נוספות בגין בניה בלתי חוקית באיו"ש בהקדם, על-מנת לעמוד במטרת הפיילוט - 15 תלונות בסך-הכל, כפי שסוכם בישיבה הקודמת". סטאליניזם במיטבו. הקג"ב לא היה פועל טוב יותר. 

ועל מנת לטרטר את המתיישבים אפילו הוקצב בתקציב הבטחון תקציב מיוחד "לטובת תובעים חיצוניים", שיגישו כתבי אישום פליליים נגדם. גם צעד זה אינו ננקט לא כלפי אזרחים בישראל שבתחום הקו הירוק ולא כלפי ערבים, לא ביהודה ושומרון ולא בגליל ובנגב ובמשולש. רדיפה היא ממוקדת יהודים בלבד. 

*

מי אתה, שי ניצן?

על תזמורת המשטמה הזו מנצח שי ניצן, המשנה לפרקליט המדינה, דתל"ש בוגר 'נתיב מאיר', שעשה את התמחותו אצל נשיא ביהמ"ש העליון אהרון ברק. ניצן שימש עוזרה האישי של דורית בייניש בפרקליטות, וקוּדָם ע"י מחליפתה עדנה ארבל. מי שרוצה לדעת מיהם ידידיו האמיתיים, יבחן מי רקדו יד ביד בחתונתו: אהרון ברק ודורית בייניש. 

ניצן מתקשה להשלים עם התואר דתל"ש ועם  מיתוגו כאוייב הימין והמתנחלים. לפיכך שמח להתראיין בעיתון 'מקור ראשון' (8.4.09) וסיפר בגאווה כי אף שאינו חובש כיפה אין הוא רואה עצמו דתל"ש: "ילדיי לומדים כולם בחינוך הדתי. אני שומר שבת, שומר כשרות. תחליטו אתם מי דתל"ש ומי לא", אמר למראייניו.

אבל מה לעשות אם אותו ניצן ממשיך לתחזק את הצוות הגזעני הבלתי חוקי שכל תכליתו להתעמר במתנחלים, ומעלים עין מצד שני מהפרות החוק של הערבים ושל האנארכיסטים, ואף הפעיל מלוא השפעתו לסיכול חוק החנינה למתנגדי ההתנקות?!

זאב בעור של כבש. מהרסייך ומחריבייך...

תגובות