בארץ

הורים שכולים: קוראים להתיישבות מחודשת בעזה

לדבריהם: "הרתעה אמיתית לא נוצרת רק דרך השמדת הנהגת חמאס או חיזבאללה, אלא על ידי אחיזה בשטח בפועל"

"חוזרים אל הארץ הקדושה". הראל שרביט הי"ד נוטע עץ בעזה
צילום: באדיבות המשפחה

במלאת שנה להתקפת הטרור הנוראה שנערכה בעוטף עזה, יוצאים הורים שכולים יוצאים בקריאה נרגשת להקמת יישובים יהודיים מחדש בחבל עזה, ורואים בכך את הנחמה והתגובה ההולמת לאובדן הבלתי נסבל ולמלחמה הממושכת.

יעקב ניצן, אביו של גלעד הי"ד, משתף בכאב, אך עם זאת בעוצמה, את סיפורו ואת תפיסת עולמו בעקבות אובדן בנו: "אנו הורים לשבעה, סבא וסבתא לשמונה. גלעד היה בננו הרביעי, לוחם בסיירת גבעתי, שנהרג בי"ט בחשוון בהסתערות על מחבלים, יחד עם מפקדו יהודה כהן, וחברו מהצוות, יהודה לוינשטיין. חשוב לי שלא נלך שוב לאותם סבבי לחימה שחוזרים על עצמם. ה-7 באוקטובר שהיינו עדים לו, הראה לכולנו שישראל נמצאת תחת איום השמדה ממשי ורב-גזרתי".

ניצן מדגיש שהשינוי חייב להיות מעשי, ולא לחזור לאותם פתרונות זמניים כפי שהיה בעבר: "כדי למנוע את הדבר הזה, וכדי שלא נמשיך במעגלים של שקט זמני כמו שראינו בעזה או בלבנון השנייה, אנחנו צריכים לייצר דפוס אחר – שינוי מהותי בתפיסת ההרתעה שלנו. העולם המוסלמי הפונדמנטליסטי הקיצוני מבין רק שפה אחת – אחיזה בקרקע. זה אומר שאם אזור או מדינה תוקפים אותנו, אנחנו לא מסתפקים רק בתגובה צבאית אלא יוצרים קווי גבול חדשים, תוך התיישבות יהודית באותם אזורים".

ניצן מוסיף כי תפיסה זו אינה רק רעיון תיאורטי, אלא מציאות שהמפה הפוליטית מבינה: "אנחנו רואים שגם אנשי שמאל מתבטאים בצורה דומה. רק לפני ימים אחדים התבטא רונן צור, איש שמאל מובהק, ואמר שאין ברירה אלא לתפוס שטח. זהו שינוי דרמטי במחשבה, כי כולם מבינים שהרתעה אמיתית לא נוצרת רק דרך השמדת הנהגת חמאס או חיזבאללה, אלא על ידי אחיזה בשטח בפועל".

לדבריו, אחיזה זו היא קריטית להצלחת המלחמה: "כדי שהניצחון במלחמה יהיה אמיתי ויוגדר כראוי, אנחנו חייבים להחזיק בקרקע בעזה ובלבנון, כאקט ציוני ברור שמחזק את התיישבותנו בארץ".

ישי פיטוסי (משמאל) בכנס השדולה למען ארץ ישראל, עם חברי גרעין יש"י ויו"ר השדולה חבר הכנסת יולי אדלשיין ולימור סון הר מלך. צילום: דוברות

הספיק לטעת עץ בעזה לפני שנפל

גם נגה שרביט, אמו של הראל שרביט הי"ד, שנפל בעזה, מצטרפת לקריאה להתיישבות מחודשת. הראל התפרסם כאשר נטע עץ בעזה, מתוך מטרה לקבוע עובדה שאנחנו חוזרים אל חבל הארץ הזה. נגה מספרת: "אנו, ההורים של הראל שרביט אהובנו הי"ד, מחכים בעצם שהמטרה במלחמה בעזה ובצפון תושלם וברור שהמשימה אולי החשובה ביותר היא לשוב אל חבל ארץ יקר זה ולהתיישב בו. הראל שלנו אמר וכתב בכל הזדמנות: 'ארץ הקדושה שבים אלייך', הוא הרגיש זכות עצומה להילחם עבור מטרה קדושה זאת. כולם מבינים היום שללא התיישבות במקום, המלחמה חלילה לא תושלם. בציפייה לגאולה השלמה במהרה".

איציק וענבל פיטוסי, הוריו של סמל ראשון ישי פיטוסי הי"ד שנהרג בנחל עוז במהלך הקרבות, מדגישים את צוואתו של בנם: "ישי היה חייל גולני בגדוד 13. הוא נהרג ביום שמחת תורה. ישי נולד בגוש קטיף, והיה דור רביעי למתיישבים בחבל עזה. אנחנו יודעים בוודאות שצוואתו, יחד עם צוואת חבריו הגיבורים שנפלו במלחמת חרבות הברזל, היא ברורה – עד הניצחון. עבורנו, הניצחון המוחלט הוא ההתיישבות המחודשת בחבל עזה".

אין פתרון אחר שיביא לנו ביטחון

גם צורית פניגשטיין, אמו של מעוז הי"ד, מצטרפת לקריאה להתיישבות מחודשת בחבל עזה: "אין פתרון צודק, הוגן ונכון יותר, מאשר חידוש ההתיישבות שם. אין פתרון אחר שיביא לנו ביטחון ושליטה אמיתיים ברצועה, ואין תוצאה שתעניק לנו הרתעה דומה. אבל זה מעבר לכך – זו עליית קומה לעם ישראל, הזדמנות שנתן לנו הקדוש ברוך הוא. על שמו של בני הוקם גרעין 'מעוז' להתיישבות בחבל עזה, ואין דבר יותר צודק ויותר ציוני מהתיישבות יהודית בחבל עזה. רק עם התיישבות יהודית רחבה נפילת הגיבורים והקרבת הלוחמים ומשפחותיהם לא יהיו לחינם".

צורית מדגישה גם את חשיבותו של האירוע הקרוב המתוכנן סמוך לעזה בסוכות: "האירוע הגדול בסוכות הוא חלק משמעותי מהתהליך הזה. אנו קוראים לכל הציבור לקחת חלק ולהגיע".

אורית גהסי, אמו של לביא גהסי הי"ד, מדברת על התחושות לאחר אובדן בנה במתקפת שמחת תורה: "האובדן הכבד שפקד אותנו שינה את חיינו. חשבנו תמיד ששליחותנו היא לחיות בשלום ובשקט, אבל כעת ברור לנו שהשליחות שלנו היא להמשיך בדרכו של בננו, להיאבק ולהרבות בלימוד התורה ובחיזוק ההתיישבות דווקא במקום שבו נשפך דם רב, בחבל עזה. שם, במקום בו איבדנו את היקר לנו מכל, עלינו להחזיר את הנוכחות היהודית ולבנות מחדש את יישובינו שחרבו".

צורית פניגשטיין עם גרעין מעוז. צילום: באדיבות הצלם

אירועים בסוכות למען שיבת היהודים לעזה

הקריאה להתיישבות מחודשת, זוכה לתמיכה רחבה ובתמיכת גורמים בכירים בממשלה ובכנסת, אשר רואים ומבינים שזו הדרך היחידה לממש את חזונו של עם ישראל בתקופה הזו.

בחג הסוכות הקרוב, יתקיים סמוך לעזה אירוע רחב היקף ביוזמת גרעיני ההתיישבות יחד עם תנועת נחלה ובשיתוף ארגונים רבים כמו צעירי הציונות הדתית, צעירי עוצמה יהודית, עזה סוף, שבים הביתה, נוער ריבונות ועוד. במהלך יומיים של פעילות בעיר סוכות ענקית, ישתתפו מאות משפחות מגרעיני ההתיישבות לצד הורים שכולים ומשפחות חיילים. באירוע יהיו סיורי שטח בעוטף עזה ותצפיות על חבל עזה, סדנאות הכשרה מעשיות להתיישבות ושיחות עם חלוצי העבר. האירוע יתקיים תחת סוכת התקומה, שתשמש מקום מיוחד למשפחות השכולות, משפחות החיילים והחטופים.

כיום ישנן כ-700 משפחות החברות בשישה גרעיני התיישבות, המוכנות לחדש את ההתיישבות היהודית בחבל עזה, עם חזון ברור של חזרה לקרקע שהייתה בית עבור רבים. הגרעינים הללו, בהובלת תנועת נחלה ובתמיכת שרים וחברי כנסת, רואים בהתיישבות מחודשת את המענה הציוני הנכון למתקפה הנוראה שעם ישראל עבר.

יעקב ניצן עם בנו גלעד הי"ד. צילום: באדיבות המשפחה

ביום השני של האירוע תתקיים שמחת בית השואבה בהשתתפות רבנים, שרים, חברי כנסת ואישי ציבור. האירוע יתקיים בימים י"ח-י"ט תשרי (20-21 באוקטובר) ומטרתו להכשיר את הקרקע להתיישבות יהודית מחודשת בחבל עזה ולחזק את החזון של חזרה לקרקע היקרה הזו.

צבי אלימלך שרבף, יו"ר תנועת נחלה, אומר על הכוח וההשראה שעם ישראל שואב ממסירות הנפש של הלוחמים: "העוצמה הגדולה של המשפחות השכולות, ההורים של החיילים הגיבורים שנפלו, ושל חיילי צה"ל הגיבורים נובעת מההבנה שלהם את המשמעות הגדולה של עזרת ישראל מיד צר והצלתה של מדינת ישראל יחד עם ההבנה הפשוטה שארץ ישראל כולה שלנו ורק ע"י כיבוש והתיישבות בארץ ישראל כולה תבסס את בטחונה של מדינת ישראל ותקרב בעזרת ה' את גאולתנו. מסירות הנפש של ציבור רחב כל כך ודאי תיצור קומה נוספת בגאולת ישראל בעזרת ה'. אנו קוראים לכל הציבור להצטרף לעשייה החשובה להתיישבות רחבה בכל חלקי ארץ ישראל".

תגובות