בארץ

יו"ר 'חזון לאומי': "הבנתי שצריך ללמוד מהארגונים הפרוגרסיביים"

מרכז 'חזון לאומי – המרכז למנהיגות ציונית' הוקם כדי לתת מענה לתמיכת השמאל בגירוש מגוש קטיף. ישראל שולדינר: "הבנתי שחייבים להכניס למשחק הזה גם כוחות מהמחנה הלאומי"

ישראל שולדינגר (משמאל) ודור חרלפ

לפני כשבועיים, במהלך חול המועד סוכות, יצאו כ-40 איש לסיור בשומרון, ביוזמת ארגון 'חזון לאומי'. חלק מהמשתתפים היו בוגרי 'חזון לאומי' וחלקם מהציבור הרחב ששמעו על הסיור והגיעו אליו. 

חבורת מסיירים שהיוו חתך של הציבור הישראלי, חילונים ודתיים, רובם מגוש דן, שלחלקם, למרות שהם ימניים בהשקפתם, היה זה ביקור ראשון מעבר לקו הירוק. גם כאלו שעברו את הקו הירוק, לחלקם הייתה זו הפעם הראשונה שחצו את צומת תפוח.

במהלך הסיור ביקרו המשתתפים בהר כביר, שם ערכו תצפית על שכם ושמעו הרצאה מפי בני קצובר. על הרכס מנגד, ביישוב הר ברכה, הם שוחחו עם יו"ר ועד התושבים יוני הישראלי ועם הרבנית ענבל מלמד. 

כצפוי, חלק מהנוכחים היו ליכודניקים, וחלקם תומכי בנט, והדבר ניכר בתגובות להדרכה ששמעו. כשרכז יו"ש של תנועת 'רגבים' איתן מלט סיפר בסיור בגבעות איתמר על השטחים שהפלסטינים תפסו בשטחי C בימי נתניהו, הוא הקפיץ כמה מהליכודניקים. אבל כשציין שגם בנט, כשר ביטחון לא עשה דבר בנושא, הוא הרגיז את תומכי 'ימינה'. 

סיור בלוד
סיור בלוד

במהלך הביקור במקום התפתח דיון מרתק בין המשתתפים ובין מלט בשאלת הריבונות: האם ישנה חשיבות ותועלת בהכרזה רשמית על ריבונות או שהעיקר זה מה שקורה בפועל בשטח. מלט דיבר על חשיבות הגבעות, בעוד יוני הישראלי סיפר בהר ברכה על חשיבות הבאת משפחות נוספות ליישובים הקיימים, ועל חשיבות הבניה רוויה, דבר שהתפרש, גם אם לא נאמר במפורש, שהוא רואה בכך חשיבות גדולה יותר מאשר תפיסת גבעה פה וגבעה שם.

למעלה מ-400 סטודנטים למדו עד כה באירגון 'חזון לאומי – המרכז למנהיגות ציונית', רובם השתלבו בעשייה הציבורית. בנוסף לתוכנית ההכשרה, הקים הארגון במהלך הקורונה תוכנית הרצאות ייחודית לקהל הרחב. 

הרקע היה הגירוש מגוש קטיף, שהוביל לשבר גדול אצל יו"ר 'חזון לאומי' ישראל שולדינר. שבר שהוביל לעשייה. "לא הצלחתי להבין איך דבר כזה נורא קורה על ידי המחנה הלאומי, ועוד בתמיכה של איש ההתיישבות אריאל שרון", נזכר שולדינר. האירוע הביא אותו, יחד עם חבר הכנסת לשעבר אריאל קלנר ושותפים נוספים, להקים בשנת 2013 את ארגון 'חזון לאומי – המרכז למנהיגות ציונית', במטרה לספק לסטודנטים ולצעירים כלים ומידע לגבי עולם הערכים הציוני-לאומי והעמקת התודעה והזהות בקרב אוכלוסיות מגוונות בישראל באמצעות פעולות חינוך והסברה.

עקירת גוש קטיף הביאה את ישראל שולדינר וח"כ לשעבר אריאל קלנר להבנה בדבר הצורך לספק לסטודנטים ולצעירים כלים ומידע על עולם הערכים הציוני-לאומי

"כשראיתי איך כל המערכות במדינת ישראל התגייסו כדי לעזור לתהליך הגירוש - המערכת המשפטית, התקשורת, הפוליטיקה - הבנתי שחייבים להכניס למשחק הזה גם כוחות מהמחנה הלאומי", מספר שולדינר. "הבנתי שחייבים להקים ארגון שישקיע בקידום ערכים ציוניים, לאומיים, יהודיים ושמרניים, בקרב האנשים שמשפיעים על קבלת ההחלטות. צריך לשים לב גם מה קורה אצל הארגונים והפעילים הפרוגרסיביים. הם מתמקצעים בהעברת מסרים, בחידוד הרעיונות ובהשתלבות במערכות הקיימות. הם טובים בזה, הם משקיעים בזה וצריך פשוט ללמוד מהם. במובן מסויים אנחנו צריכים להעתיק את ההתמקצעות ואת סדרי העדיפויות שלהם".

יחד עם חבר הכנסת לשעבר אריאל קלנר, הקימו השניים את ארגון 'חזון לאומי'. בראשית דרכו של הארגון, בנו שולדינר וקלנר את 'התוכנית למנהיגות ציבורית' שפעלה ליצירת אלטרנטיבה רעיונית אינטלקטואלית בקרב סטודנטים וצעירים מבטיחים, והכשירה את המשתתפים להתמודדות בתחומי ההסברה, המשפט, הכלכלה, התעשייה והחברה במרחב הציבורי הישראלי. המשתתפים בתוכנית שמעו הרצאות מטובי המרצים בארץ בתחומים שונים ומגוונים  - חברה, כלכלה, ביטחון, יחסי חוץ, לאומיות, ציונות ועוד. 

כיום, לאחר 8 שנות פעילות, 400 בוגרי התוכנית כבר השתלבו בעשייה ציבורית בתקשורת, במערכת הפוליטית, בגופים ממשלתיים וציבוריים ועוד. הם עומדים מול הרוחות הסוערות ופועלים כסוכני שינוי בציבוריות הישראלית.

משלי קרילוב בגליל

אחד מבוגרי התוכנית שהשתלב בעשייה הציבורית הוא ד"ר איגור קרילוב. קרילוב מכהן כיום כראש קבוצת 'ביתנו בגליל' – ארגון השואף לפתח את ההתיישבות היהודית בגליל. את דרכו החל קרילוב כסטודנט בתוכנית למנהיגות של חזון לאומי. כחלק מפעילות הסיכום של התוכנית הוא נשלח לחקור ולקדם התיישבות יהודית בצפון הארץ. ההתעסקות בקידום ההתיישבות היהודית בצפון הובילה אותו בסופו של להקים את הארגון שכיום הוא עומד בראשו.

"ההכשרה בחזון לאומי העניקה לי המון", מספר קרילוב. "הכלים והידע שקיבלתי במהלך התוכנית הכינו אותי לעשייה משמעותית בחיים הציבורים. זה מתחיל משיחות והרצאות מרתקות של המרצים הטובים ביותר, ממשיך בסדנאות אישיות המעניקות כלים רלוונטיים לעולם העשייה, וממשיך עם ליווי של חזון לאומי גם לאחר שמסיימים את ההכשרה".

לאחר כניסתו של אריאל קלנר לכנסת, הצטרפו להובלת הארגון דור חרל"פ ונסים טובול, האחרון משמש כמנכ"ל הארגון. 

סיור במערת המכפלה
סיור במערת המכפלה

במהלך השנתיים האחרונות קיים הארגון עשרות שיחות לקהל הרחב. בין המרצים שהעבירו שיחות זום פתוחות לקהל הרחב ניתן למצוא את פרשן חדשות 12 עמית סגל, העיתונאי יעקב ברדוגו, ד"ר מרדכי קידר, פרופ' טליה איינהורן, ד"ר אבישי בן חיים, ד"ר גדי טאוב, עורך 'מצב הרוח' חגי הוברמן, עורך ישראל היום בועז ביסמוט, יו"ר תנועת ישראל שלי שרה העצני כהן ועוד.

בנוסף, בשנה האחרונה קיים הארגון מספר פעילויות נוספות לקהל הרחב. אחד מהם הוא קורס 'חזון כלכלי'. התוכנית שמטרתה לספק כלים של חשיבה כלכלית לפיצוח האתגרים העתידיים במדינה. את התוכנית הנחה חוקר פורום קהלת יונתן סורוצ'קין וכן השתתפו בה העורך הכלכלי של ישראל היום ערן בר-טל, הפרשנית הכלכלית של מקור ראשון ריקי ממן ומנכ"ל חברת סמקאי אסטרטגיה ד"ר אמציה סמקאי. 

פעילויות נוספות שקיימו בארגון 'חזון לאומי' היא תוכנית המתמחים שעוסקת בשילוב הסטודנטים בפעילות ציבורית איכותית בתחומי המשפט, הכלכלה, ההסברה והחברה. בנוסף, הארגון קיים מספר אירועים במהלך השנה האחרונה כדוגמת הפלגה למקום בו הוטבעה הספינה האלטלנה ועריכת טקס זיכרון במקום, סיורים בחברון, במזרח ירושלים ובהר הבית, בשומרון, בלוד וכו'.

סיור בשומרון
סיור בשומרון

הרצאות עד הבית

בימים אלה יוצאים 'בחזון לאומי' בקמפיין גיוס שמטרתו כפולה: גם להגדיל את מספר הסטודנטים והצעירים בתוכנית למנהיגות ציבורית, כדי להתרחב ולפתוח השנה מרכזי הכשרה בחיפה, ירושלים, באר שבע ואריאל. המטרה השנייה היא לייצר אלטרנטיבה אינטלקטואלית נגישה לציבור לתקשורת הממוסדת, המצנזרת והפרוגרסיבית - באמצעות חזון לאומי Live, ולהביא לצופים בבית הרצאות של מגוון מרצים בשידור חי בכל שבוע.

במהלך מגפת הקורונה החליטו בארגון לפנות לקהל הרחב, בנוסף לתוכנית למנהיגות ציבורית, ולהביא תוכן איכותי עד הבית במסגרת 'חזון לאומי LIVE'. 

"התחלנו להעביר דרך הפייסבוק הרצאות ושיחות לקהל הביתה", נזכר שולדינר. "זיהינו את הצורך של אנשים שישבו בבתים במהלך הקורונה וחיפשו תוכן איכותי, ציוני ורלוונטי. בהתחלה לא הצלחנו להגיע לקהל גדול, אבל אחרי שנה וחצי של קורונה, ב"ה אנחנו מצליחים להגיע לקהל גדול בשידורים. הקהל צמא לתוכן". 

והוא מסכם: "בשנה האחרונה עם מבצע שומר החומות, המהומות הקשות בערים המעורבות והאקדמיה שבשעה הקשה של האומה השתיקה שיח פטריוטי, לאומי וציוני - הגענו למסקנה שאנחנו רוצים להתקדם, לדחוף עוד ולהילחם על השיח. אם לא נעשה זאת כציבור, אף אחד לא יעשה זאת. בתקופה בה בתקשורת לא מדווחים על רצח ולינצ'ים ביהודים – 'חזון לאומי' שם. בלוד, עכו, דרום תל אביב, בהתיישבות ובכל פינה, מביאים את הדיווחים ואת השטח עד הבית במסגרת חזון לאומי לייב. אנחנו לקראת שנה עמוסת עשייה ועתיד שדורש חזון לאומי מחוזק, למענכם, למען עם ישראל".

להשתתפות בהגשמת החזון היכנסו: https://givechak.co.il/ZionistHorizon

תגובות