דתות

הרב מיכה הלוי: אני גאה בכיפתי הסרוגה ובבנים שלי שמשרתים בצה"ל

ב'דגל התורה' תומכים ברב קלמן בר, בעיקר כי בניו לא שירתו בצה"ל ובנותיו לא שירתו בשירות לאומי. מועד הבחירות לרב הראשי האשכנזי – כ"ט בתשרי

הרב הלוי בשיחה עם חיילים.
צילום: פרטי

ועדת הבחירות לרבנות הראשית החליטה סופית לקבל את עמדת הייעוץ המשפטי לממשלה ולקבוע מועד חדש לבחירת הרב הראשי האשכנזי – ביום חמישי, כ"ט בתשרי, ה-31 באוקטובר. הבחירות יתקיימו באחד מחדרי המשרד לשירותי דת בירושלים, ובהן יוכרע מי משני המתמודדים שזכו כל אחד ב-40 קולות, הרב הראשי לפ"ת הרב מיכה הלוי מול הרב הראשי לנתניה הרב קלמן בר, ישמש כרב הראשי לישראל בעשר השנים הבאות.

במחנהו הרב הלוי הפעילו 'נשק סודי' נוסף לטובתו – כיפתו הסרוגה. בקירבתו ציינו שאף שלראשו מגבעת מן הסוג החרדי, מצויה מתחתה כיפה סרוגה גדולה, לבנה ובולטת, ופירסמו תצלומים של הרב עם כיפתו הסרוגה. כן פירסמו צילומים של הרב הלוי בחברת חיילים שמקבלים מפיו דברי ברכה ועידוד על שירותם להגנת ישראל.

בקרבת הרב ציינו כי הרב הלוי וכל בניו וחתניו שירתו ומשרתים ביחידות קרביות: הרב הלוי עצמו שירת בתותחנים. אחד מבניו לוחם ביחידת כפיר גדוד שמשון; אחר שירת ביחידת אגוז ובחטיבת גולני, כיום סמג"ד (מיל') בחטיבת אלכסנדרוני; אחד לוחם בתותחנים, אחד לוחם ומפקד סיירת צנחנים, אחד תוכניתן בחיל תקשוב ששירת שנתיים וחצי בשירות סדיר ושנתיים וחצי בקבע; אחד רב גדודי בחטיבת החרמון; ושני האחרונים – אחד התגייס במרץ 2024 ומשרת כלוחם בכפיר גדוד נחשון, ואחד התגייס באוגוסט 2024 ועובר כעת טירונות לוחמים בגבעתי.

במפלגת דגל התורה מגבירים את המאמצים לסכל את מינויו של הרב הלוי, בטענה שלא רק שבניו משרתים בצה"ל, אלא גם שתי בנותיו שירתו בשירות לאומי – שכידוע מתנגדים לו כל הרבנים החרדיים, בטענות 'שומו שמים!'. בניו של הרב בר לא שירתו בצה"ל ובנותיו לא שירתו בשירות לאומי. ואולם, במחנה תומכי הרב הלוי מנפנפים דווקא בטענה שמעלים החרדים נגדו בענין שירות בנותיו בשי"ל, בתקווה שבכך תגבר התמיכה בו בקרב חברי הגוף הבוחר המצדדים בשירות הבנות בשי"ל והבנים בצה"ל.

כזכור, נערכו הבחירות ערב ראש השנה ובהן זכה הרב דוד יוסף בתואר הראשון לציון ובתפקיד הרב הראשי הספרדי. לעומת זאת, לא הושגה הכרעה בקרב על כהונת הרב הראשי האשכנזי, לאחר שוועדת הבחירות קבעה כי במירוץ הושג תיקו של 40 קולות לכל אחד מהם.

על חוות הדעת המשפטית הקובעת כי אין למנות את הקול ה-41 לטובת הרב הלוי שנמצא במעטפה בתוך הקלפי לבחירת הרב הספרדי, חתומה המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עורכת הדין אביטל סומפולינסקי. היא קבעה כי לא ניתן להכשיר את הפתק ה-41, מפני שלא ניתן לייחס פתק זה למעטפה הריקה שנמצאה בקלפי של הבחירות לרב הראשי האשכנזי.

בעמדה זו תמכה גם עו"ד גליה קליין, היועהמ"שית של משרד הדתות, שכתבה לסומפולינסקי כי "הסברה שניתן להכשיר את הפתק של הרב האשכנזי שנמצא בקלפי של הרב הספרדי, נשענת למעשה כל כולה על ההנחה שמדובר בטעות בתום לב, שבה אדם הכניס למעטפה של הרב הספרדי בטעות גם את הפתק שביקש להצביע עבור הרב האשכנזי. כלומר, שרצון הבוחר במקרה זה הובהרה, וזאת בהתבסס על כך שנמצאה מעטפה ריקה בקלפי של הרב האשכנזי.

"עם כל הכבוד, אין די בהנחה זו כדי לאפשר מהלך מרחיק לכת של העברת פתק מקלפי אחת לאחרת. זאת, משום שהנחה זו היא בבחינת ספקולציה ולצידה ניתן אף להעלות על הדעת מקרה שבו מדובר בטעות של שני בוחרים נפרדים שהובילה לתוצאה הזו, או ייתכן שמדובר במעשה מכוון (למשל של אדם שהתכוון מלכתחילה להביא לפסילת ההצבעה). יתרה מכך, הצבעה בדרך זו אף פוגמת בחשאיות הבחירות, ואף בכך יש כדי להצדיק הקפדה לשם השמירה על עיקרון זה".

 

 

תגובות