יהדות

הלכות חג פסח שחל בשבת | פסח תשפ"א

כיצד יש לנהוג בשבת שלפני חג הפסח, מתי מקיימים שריפת חמץ ומה מותר לאכול בסעודה שלישית של שבת | זמני כניסת שבת והלכות שבת הסמוכה לפסח

אילוסטרציה
צילום: נתי שוחט, פלאש 90

הרב אבנר בן יוסף, רב קהילת שבות אריאל, מסביר כיצד יש לנהוג בשבת שלפני חג הפסח, מתי מקיימים שריפת חמץ ומה מותר לאכול בסעודה שלישית של שבת.

זמני כניסת ויציאת שבת צו-שבת הגדול:

ירושלים:

כניסה: 18:19

יציאה: 19:31

אריאל:

כניסה: 18:24

יציאה: 19:32

תל אביב:

כניסה: 18:35

יציאה: 19:33

חיפה:

כניסה: 18:28

יציאה: 19:33

באר שבע:

כניסה: 18:36

יציאה: 19:33

אילת:

כניסה: 18:25

יציאה: 19:31

זמנים חשובים לחג הפסח תשפ"א

יום חמישי י"ב ניסן (25.3):  תענית בכורות, בדיקת חמץ (לצמים - תחילת הצום- 4:24, סוף הצום - 18:12).

יום שישי י"ג ניסן (26.3): שריפת חמץ. לכתחילה צריך לשרוף עד השעה 11:28.

שבת י"ד ניסן (27.3): ערב פסח.

סוף זמן אכילת חמץ: 10:10. לנוהגים על פי שיטת הרב מרדכי אליהו זצ"ל - 9:47.

סוף זמן ביעור חמץ: 11:28. לנוהגים על פי שיטת הרב מרדכי אליהו זצ"ל - 10:58.

שעה עשירית: 15:50 | חצות הלילה: 24:45

דיני ערב פסח שחל בשבת תשפ"א

השנה אנו זוכים שערב פסח חל בשבת, מציאות שקוֹרֵית פעם בכמה שנים, וכדי להבין כמה דבר זה לא נפוץ, נזכיר את דברי הגמרא בפסחים המספרת לנו על בני בתירא שהיו הנשיאים והם שכחו מה הדין בשאלה - האם קורבן פסח קרב בשבת או לא? ועל כך ענה הלל הזקן שקיבל מרבותיו שמעיה ואבטליון, שבוודאי מקריבים אותו בשבת ובזכות לימוד זה, מינו את הלל להיות נשיא על ישראל באותו הדור.

תענית בכורות: לדעת מרן השולחן ערוך (סימן ת"ע), משמע שהוא סובר שאין מתענין כלל. לעומת זאת לדעת הרמ"א מתענין ביום חמישי (וכן פסק הבן איש חי ועוד).

להלכה - נוהגים שבכור שיכול לצום ביום חמישי תע"ב (ויכול לסיים את הצום לפני בדיקת חמץ).                                 וכיום שנהגו לפטור את התענית ע"י השתתפות בסעודת מצווה של סיום מסכת או בסעודת פדיון הבן, ברית מילה וכדו', גם לבכורים הספרדים רצוי להיפטר מחיוב הצום השנה, בהשתתפות בסיום מסכת וכדו'.

בדיקת חמץ: את הבדיקה מקדימים לליל י"ג ניסן (בלילה שבין יום חמישי לשישי ) לאחר צאת הכוכבים. הבדיקה נעשית כבכל שנה בברכה ולאחר הבדיקה עושים ביטול חמץ. לאחר הבדיקה צריך לשמור את החמץ שלא יתפזר בבית.

זמן ביעור חמץ: אע"פ שמעיקר הדין השנה אנו יכולים לבער את החמץ עד כניסת השבת, בכל אופן לכתחילה טוב לבער את כל החמץ כבכל שנה עד סוף שעה חמישית (כנ"ל). והשנה לא עושים ביטול חמץ לאחר ביעור החמץ, משום שעדיין החמץ ברשותנו ואנחנו משתמשים בו. את ביטול החמץ נעשה בשבת לאחר סעודת השבת ולפני השעה 11:28 . 

אפיית מצות, ארכיון
אפיית מצות, ארכיון
צילום: קובי גדעון, לע"מ

הכנות שצריך לעשות לקראת ליל הסדר והחג כבר מלפני השבת

א. לנקות את החסה ואת הכרפס מתולעים. לכתחילה יש להשתמש בתוצרת גוש קטיף, וגם אותה עדיף להכין מערב שבת ע"י השרייתם בסבון ושטיפתם במים מהברז, ולאחר מכן כאשר הם יבשים לשומרם במקרר.

ב. להכין את בשר הצלי או הזרוע לצורך קערת הפסח, וכן את הביצה הקשה והחרוסת.

ג. להכין נרות לחג. עדיף להשתמש בנרונים, ואם לא משתמש בנרונים צריך להכין סט פמוטות נוסף שמוכן ומודבק מערב שבת.

ד. להדליק נר נשמה שיכול לדלוק 48 שעות.

ה. מקלחות לכבוד שבת ויום טוב עושים ביום שישי, ולכתחילה לא מתקלחים בשבת (במצבים מסוימים ישנה אפשרות להתקלח בשבת במים קרים).

ו. לאחסן היטב את החמץ ואת כל כלי החמץ, שאין לנו בהם צורך בשבת.

ז. להתגלח ולהסתפר לכבוד השבת והחג (וכניסתנו לימי ספירת העומר).

דברים שמומלצים לעשות מערב שבת

א. להכין מער"ש את המאכלים והדברים שלוקחים לנו הרבה זמן בהכנתם, למרות שמעיקר הדין מותר לנו לעשותם בחג עצמו, וזאת על מנת שלא נתעכב בתחילת עשיית הסדר כהלכתו.

ב. מומלץ לבשל את תבשילי השבת בכלים כשרים לפסח, ובכל אופן להימנע מלבשל לשבת תבשילים המכילים חמץ.

ג. מומלץ להשתמש בכלים ובניילון חד פעמי בסעודות השבת. (כדי להימנע מכניסה למח' האם מותר לשטוף כלי חמץ בשבת)

כיצד לנהוג בשבת (ערב פסח)?

יש שתי דרכים טובות המומלצות ע"י גדולי ישראל ( כל אחד ינהג עפ"י הדרך הרצויה לו).

הדרך הראשונה

לקנות לשבת פיתות /לחמניות בצמצום, לפי מה שמעריך שיצטרך לסעודת השבת לכל בני משפחתו.

לגבי הבישולים: לבשל אוכל כשר לפסח ובכלים כשרים לפסח, ולאכול כל השבת רק בכלים חד פעמיים (כולל כלי הגשה), ובנוסף לכך לאכול לחם. כמובן שמאוד צריך להיזהר שלא ייגע החמץ באוכל הכשר לפסח ולא בכלים הכשרים לפסח (בסעודת שבת בבוקר מומלץ לאכול דברים קרים).

לאחר סוף זמן אכילת חמץ (כנ"ל), צריך לנקות את כל שאריות האוכל, וכן לטאטא את הבית היטב, לשטוף  היטב את ידיו ופיו, ולנער את בגדיו מחוץ לביתו.

יש לאחסן את כלי החמץ שנשארו בארונות החמץ.

החמץ שנשאר - צריך לבערו ע"י כך שאני מפורר אותו וזורקו לפח שברשות הרבים, או לפורר ולזרוק לשירותים או לשפוך עליו אקונומיקה (בזהירות רבה) ולזרוק לפח שברשות הרבים.

ניקוי הבית וביעורו של החמץ צריך להיעשות עד השעה 11:28, כמובן שעדיף לא לחכות לרגע האחרון.

לאחר ניקוי הבית לפחות כ- 15 דק' לפני סוף זמן ביעור החמץ, יש לומר את הנוסח הקבוע של "ביטול חמץ", כפי שמובא בהגדה.

הנוהג בדרך זו צריך להיזהר לאכול את החמץ במקום מסוים ולהשתדל שלא יפלו פירורים על הרצפה ושלא יסתובבו ילדים עם חמץ בחדרים.

בדיקת חמץ, ארכיון
בדיקת חמץ, ארכיון
צילום: Nati Shohat/Flash90

הדרך השנייה

להיכנס לשבת כאשר כל הבית, הכלים והאוכל כשרים לפסח.

דרך עשיית סעודות השבת כדלהלן: מצד אחד אסור לאכול בערב פסח מצות שאפשר לצאת בהן ידי חובה בליל הסדר, ומצד שני צריך לקיים את סעודת השבת בדבר שברכתו "המוציא". על כן יקיים את סעודות השבת במצות שלימות מטוגנות, שאז הברכה על מצה כזו היא "המוציא לחם מן הארץ", משום שהיא בגודל של לפחות כזית, וכן אי אפשר לצאת בה ידי חובת אכילת מצה בליל הסדר, משום שהיא מטוגנת.

למרות שעל פי שיטה זו אפשר לעשות כבר ביטול חמץ מכניסת השבת, בכל אופן יעשה גם בשבת עצמה כ –15 דק' לפני סוף זמן שריפת החמץ (כנ"ל) (עד כאן הדרך השנייה).

זמן תפילת מנחה בשבת: עדיף להתפלל מנחה גדולה (משעה 13:15).

סעודה שלישית

יש לקיימה לפני השעה העשירית, ז"א עד השעה 15:50 ובכל אופן עדיף להקדימה כמה שאפשר, על מנת שיהיה לנו תיאבון לאכילת המצה וסעודת ליל הסדר.

על מה עושים סעודה שלישית? יש לכך כמה אפשרויות (שכולן חייבות להיות כשרות לפסח).

א. לקיים על מצה מטוגנת (כנ"ל).    

ב.  לקיים על בשר או דגים.

ג.  לקיים על מצה טחונה מערב שבת שנילושה עם ביצה ומתבשלת בחמין / אכילת 'קניידלך'. (לנוהגים לאכול מצה שרויה).

ד.  לקיים על פירות ורצוי משבעת המינים.

ה. פיצול סעודה שנייה לשניים לפני סוף זמן אכילת חמץ – אכילת כביצה לחם, ברכת המזון, הפסקה, נטילה חוזרת על פת והמשך סעודה.

ו. וכן יש אפשרות בכל מאכל אחר שאדם אוכל לכבוד סעודה שלישית, העיקר שתהיה כשרה לפסח ומתאימה למנהגי אבותיו.

טוב להרבות ביום זה בלימוד תורה, בפרט בהלכות פסח וליל הסדר.

אין להכין בשבת דברים לצורך ליל הסדר, אפילו את השולחן, אלא לאחר זמן צאת השבת ולאחר שאמר 'ברוך המבדיל בין קודש לקודש'.

שינה בשבת תענוג, ובפרט בשבת זו, אך לא יתכוון בשנת השבת להכין עצמו לליל הסדר, ולכן לא יאמר אני ישן בכדי שאוכל להיות ער בליל הסדר ולחשוב כך מותר.

דיני ליל פסח

תפילת ערבית מתחילים מייד בצאת הכוכבים ולא צריך לחכות לזמן צאת השבת.

מוסיפין 'ותודיענו' בתפילה. אם שכח אינו חוזר, אבל אומר לאחר התפילה ברוך המבדיל 'בין קודש לקודש'.

נרות של החג - האישה מדליקה לאחר זמן צאת השבת ולאחר שאמרה 'ברוך המבדיל בין קודש לקודש'. כמובן שעליה להדליק את הנרות רק מנר שהודלק כבר מערב שבת. כמו כן לאחר שהדליקה את הנרות, לא תכבה את הגפרור אלא תניחו בנחת על המגש שיכבה לבד.

בקידוש אומרים גם את ההבדלה, ולכן הסדר הוא י.ק.נ.ה.ז. (הנוסח מובא בהגדה) יין - ברכת בורא פרי הגפן  קידוש – ברכת אשר בחר בנו מכל עם.   נר – ברכת מאורי האש   הבדלה – ברכת המבדיל בין קודש לחול וכו', וחותמים ברוך המבדיל בין קודש לקודש.   זמן  - ברכת שהחיינו.

בברכת מאורי האש יסתכל על נרות החג שהדליקה אשתו.

סוף זמן אכילת אפיקומן 24:45.

 

מצווה להרבות בכל יום במיוחד בימי השבת וימים טובים בלימוד תורה והלכות, שהרי לא נִתנו שבתות וימים טובים לישראל אלא כדי שיעסקו בהם בלימוד תורה.

תגובות