יהדות

מכתבי לוחם הלח"י מהכלא בסודן חושפים: האסירים סרבו לאכול אוכל לא כשר

מכתביו של יהושוע כהן, שלא היה שומר מצוות, מלמדים על דבקותם של האסירים בשמירה על כשרות וחגים בכלא הסודני: "למעלה ממאתיים איש מסרבים לקבל כל בשר טריפה"

קטע ממכתב ששלח כהן
צילום: באדיבות המשפחה

"מתקרב חג הפסח. אין גם ידוע אם נקבל מצות. אני מצדי יכול להבטיחכם שאני עם עוד כמות של אנשים לא נאכל חמץ בפסח ואף בבשר טריפה לא נגע. גם אם לא יבוא לכאן בשר כשר לעולם". 

את השורות הללו כתב מהכלא באריתריאה לוחם הלח"י יהושע כהן, שעה שהיה שם במעצר אחרי שנתפס בידי הבריטים. יהושע כהן, שהיה ממחסלי הרוזן ברנדוט במלחמת העצמאות בגלל פעילותו להעברת ירושלים לשלטון בינלאומי, התפרסם לימים כחבר קיבוץ שדה בוקר, שהפך לידידו הקרוב ביותר ולשומר ראשו האישי של יריבו האידיאולוגי המושבע דוד בן-גוריון.

באוקטובר 1944 נעצר בידי הבריטים ונשלח למחנות המעצר באפריקה. רק עם קום המדינה שוחרר וחזר לישראל. את המכתבים ששלח מהכלא להוריו, מצאו לאחרונה בנו ובתו, בלי שידעו על קיומם. המכתבים מלמדים על דביקותו של יהושע כהן, שלא היה שומר מצוות, בשמירה על כשרות בכלא הסודני. 

אחד המכתבים נכתב בי"ג באדר, תענית אסתר, תש"ה. וכך הוא מספר: "באסמרה קיבלנו בשר כשר מהקהילה היהודית שם. כשהועברנו לסודן התבטל דבר זה מאליו. אי לזאת הובטח לנו כי יישלח אלינו רב ושוחט והשחיטה תיעשה במחנה. דבר זה נמצא בגדר של 'הבטחה' למעלה מחודשיים (עוד באסמרה הבטיחו לנו שוחט), אך בינתיים אין כל סימנים למילוי ההבטחה. לאור מצב זה נמצא המחנה במצב קשה מאוד. למעלה ממאתיים איש שבתוכם גם אני, מסרבים לקבל כל בשר טריפה. אך הפרצה כבר החלה, ויש כבר כמות אנשים אשר תקבל בשר טריפה.

"בשבילי אין הדבר נורא, כי אני ידעתי בשעת הצורך לא לאכול לגמרי. אך לעומת זאת, מסופקני אם רוב המחנה יוכל להחזיק מעמד במצב זה. חלק מטעמי בריאות, חלק מחוסר אופי חזק או סיבות אחרות. מובן שהדבר תלוי במידה ידועה גם בשלטונות. אך גורם חזק ואולי אף מכריע יכולים להיות המוסדות הישוביים בארץ ובתוכם הרבנות הראשית בעיקר".

יהושוע כהן
יהושוע כהן
צילום: חגי הוברמן

לא לשכוח את הדגל הזר בהיכל

יהושע כהן גם חושף שאלה ששאלו אותו חוקריו הבריטים: "באיזה רשות  - שאלוני – יכול אני לגרום סבל כה רב להוריי? אך גם על זאת עניתי להם בגאווה: אני בן לאב כהן - אמרתי - לאבא אשר בית המקדש, סמל העוז העברי ומקום העבודה ל'ה' אלוקי צבאות ישראל' הוא משאת נפשו כל הימים....

"ואני חושב אבא, שאתה בתור כזה שראית את התנ"ך, הסידור וספרי היהדות האחרים, את היסודות לחינוכי, תבין לרוחי שמקורה בתפילת יום הכיפורים עם 'עבודת הכהן' הנכספת, בקינות התשעה באב על חורבן הבית ועשרת הרוגי מלכות". בהמשך הוא מציין כי "הנוער העברי החותר לקראת עצמאות מולדתו מקיים בזה את הציווי האלוקי: "לא תשתחווה לאלוקים אחרים ולא תעבדם...".

בסוף המכתב הוא מבקש מהוריו: "יקרא נא כל יהודי על הנס בים סוף וישמח על כך. אך אל תשכחו את סטרומה! יברך נא כל יהודי בליל הסדר 'לשנה הבאה בירושלים, אך אל תשכחו את הדגל הזר המתנוסס בחוצותיה. זה הצלם בהיכל!".

עמיחי נעם, סמנכ"ל בית ספר שדה כפר עציון, אמר ל'מצב הרוח': "המכתב הגיע לידנו מתוך השמירה על הקשר ביננו בבית הספר שדה כפר עציון, אותו הקים יהושע, לבני משפחתו. המכתב יוצא דופן כי הוא נמצא אחרי שכבר חשבנו שראינו את כתביו כולם, ושוב גילינו שראינו רק חלקים. במכתב שנמצא אנחנו זוכים לגלות אדם לא דתי כביכול, עם זהות יהודית עמוקה כל כך. התוכן של המכתב בו הוא מבקש מהוריו שיקבלו את תפיסתו, את שאלת דור הגאולה ודור הגלות, את שרשרת הדורות. זהו מכתב שמספר את סיפור הדור ההוא של תקומת ישראל וטוב שזכינו לחשוף אותו לציבור כולו".

תגובות