בישראל פועלת בקביעות להקה ותיקה של מוסרנים. ויש לדייק: מוסרנים ולא מוסריים. איננו מתייחסים כאן לאנשים מוסריים שניכר בהם שהם מונחים על ידי תפיסה מוסרית כנה. לא תמיד קל להבחין בין המוסרי למוסרני, אבל חשוב לנסות.
המוסרני, להבדיל מהמוסרי, ניכר בהגזמה, בהדגשת יתר של המוסריות כביכול. אצלו, מה שהוא רואה כמוסרי מוצג כחזות הכול, על חשבון דברים אחרים, חשובים לא פחות. המוסרני רואה עצמו כדובר המוסר כביכול בכל מקרה, בכל מצב, מבלי להתחשב בנסיבות ובתנאים. המוסרני מנותק בדרך כלל מהמציאות ומדבר בשם מוסריות אידיאלית, מופשטת, תיאורטית. אצל המוסרני, המוסר כביכול הוא מקצוע, ובמקרים רבים הוא ממש מתפרנס מזה.
המוסרנים קוראים עתה להסיר את המגבלות, לבטל את המכסות ולהעניק מקלט לעשרות אלפי פליטים ויותר מאוקראינה, למרות שישראל עומדת לקלוט לפי הערכות כמאה אלף זכאי חוק השבות שהם פליטים לא פחות מהאחרים. המוסרנים מנסים לטעון, שממילא רוב הפליטים האלה 'זמניים'. אל תאמינו להם. חלק מהמוסרנים האלה פעלו כבר בעבר והשקיעו מאמצים כדי להפוך את 'הזמני' לקבוע.
רק לפני זמן קצר הופיעה הלהקה הוותיקה במופע חוק האזרחות. היא מופיעה סביב החוק הזה כבר עשרים שנים, מאז התיקון לחוק. וגם שם, כמה לא מפתיע, הם קראו לאפשר לפלשתינים מיו"ש להתאזרח כאן באמצעות נישואים ללא מגבלה. אז מה אם במדינות רבות בעולם הדמוקרטי מקובל למנוע התאזרחות באמצעות נישואים ממי שהם אזרחים ותושבים בישויות עויינות באזורי סכסוך? אנחנו מוסרניים! אז מה אם אחוז המעורבים באלימות ובפעילות חבלנית בקרב צאצאי המתאזרחים האלה גבוה בהרבה ממשקלם היחסי?
ובין ההופעות העונתיות סביב חוק האזרחות, הופיעה הלהקה במופעי הרחוב בדרום תל אביב. שם התמקדה הלהקה בהשארתם בארץ של מהגרי העבודה, המסתננים הבלתי חוקיים. כדי להשיג תמיכה בעמדתם המוסרנית, הם סיפרו שמדובר כביכול בפליטים, שקיימת סכנה לחייהם בארצם. אז מה אם התברר שמדינות המערב מחזירות את מהגרי העבודה למדינתם? אז מה אם התברר שלא נשקפת למסתננים כל סכנה?
בכל המקרים האלה יש רוב בציבור המתנגד למדיניות המוסרנית ומעדיף מדיניות מוסרית מאוזנת, המשקללת מגוון יעדים ומטרות. לדוגמה, דאגה לשימור הרוב היהודי במדינת הלאום היחידה של העם היהודי. אלא שבישראל אין צורך בתמיכת הרוב, אפילו לא בתמיכה של מיעוט קטן. מספיקה תמיכה בקרב הרוב בבית המשפט העליון. השבוע הגדיל לעשות אחד מהם כשקיבל עתירה דחופה נגד מדיניות קבלת הפליטים, שהוגשה ככל הנראה בתיאום עם שגריר אוקראינה, תופעה הראויה לטור נפרד.
ולבסוף, במוסרנות הזאת מעורב הרבה מאוד כסף. מפתה לחשוב שמדובר באנשים מוסריים, שרק לקחו את המוסר לכיוונים מוגזמים ובלתי סבירים. אולם מדובר במוסרנים מקצועיים, שחלקם מתפרנסים מכך היטב. מימון של מיליונים ממדינות אירופה זורם בקביעות לעמותות המוסרניות. והמכנה המשותף הבולט של רובן, גם אם אינו גלוי, הוא לתמוך בכל תהליך שיפחית או יפגע ביכולת לשמור על ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי.