1. נבהלו הקומבינטורים הפרלמנטריים מעוצמת ההתנגדות הציבורית לדרישתם לחקיקת חוק ההשתמטות, שנועד להבטיח למשתמטים מלוא זכויות מול אפס מחוייבויות, והחליטו ללכת בשיטת הבה נתחכמה לו – יוותרו ברוב טובם על הדרישה (הזמנית מן הסתם) לחקיקת חוק ההשתמטות הבזוי, ויעקפו את המשבר הפוליטי שמעוררת דרישתם החצופה בעיצומה של מלחמה על עצם הקיום, באמצעות יוזמת חקיקה חדשה, עוקפת היוזמה שנפלה בהיעדר היתכנות של ממש לעידוד ההשתמטות מבית מדרשו האטום והמנותק מן המציאות של ח"כ גולדקנופף.
מעכשיו, חוק ההשתמטות אאוט; סיבסוד למרות סרבנות האב, אִין. כך יעקפו גם את הנחיותיה של היועהמ"שית, שקבעה שלא רק שסיבסוד מעונות יישלל ממשתמטי המצח הנחושה, אלא גם התמיכות הכספיות לישיבות שהיו להם לערי מקלט. לא עוד מצבו התעסוקתי של האב יקבע את זכאות ילדיו לסיבסוד נדיב מקופת המדינה (כ-2,000 שקל לחודש לילד), אלא מצבה התעסוקתי של האם.
2. את רעיון העקיפה הגאוני הזה, שיש בו מידה עצומה של חילול השם, ממש כקודמו שהוסר מעל הפרק, הגה ח״כ ישראל אייכלר, מיהדות התורה. לשון אחר: גם ילדיו של סרבן מצוות לא תעמוד על דם רעך, יזכו במימון המעונות מקופת המדינה.
אלא שהשם הראוי אינו זה שבחר בו יוזמו. שמו הראוי הוא, השתמטותך אומנותך. השתמטת ממצוות עזרת ישראל מיד צר? – סבבה. תקבל פרס. השתתפת בחילול שם שמים, שהיא עבירה שאין עליה כפרה עולמית? – תסובסד. זכית בפיס.
3. אבל ספק אם הקומבינטורים המדופלמים מימין, יוכלו באמת להכשיר את השרץ. קודם כל, מפני שהם עצמם אינם מצליחים להבין מדוע לתת מתנות חינם למתחמקים מחובה הלכתית בסיסית. ושנית, הציבור לא יתן להם להשתגע ולפזר כספים לסבסוד העריקים, דווקא בעידן שבו המדינה נכנסת למצוקה כספית אדירה מחמת צרכים גוברים כמו שיקום הצבא והמשפחות, איכלוס מחדש של הצפון והדרום, והכבדת עול המסים על האזרח הנורמטיבי.
ומה יהיה על איומי הח"כים החרדים שלא לתמוך בקואליציה, אם תורחק ידם מקופת המדינה? – אל דאגה. אין להם לאן ללכת. כל הטענת כאילו יגיעו לזרועות השמאל, הם ממילא הבל ורעות רוח. מעולם לא השתתפו החרדים בממשלות שמאל שהם היו בה לשון מאזניים.
4. עכשיו כבר ברור גם למשתמטים, שמדינת ישראל נמצאת היום במלחמה על עצם קיומה נגד רשעים בני דמותם של המן הרשע, היטלר וחמלניצקי. וכולנו, על פי ההלכה המסורה בידינו מדורי דורות, מחוייבים להיחלץ חושים לתבוסתם ולהרחקתם. כך פסקו כל גדולי עולם ההלכה, עד ימינו. אפילו החזון אי"ש, שלאורו הולכים הליטאים, פסק על בסיס דברי הרמב"ם שהכל יוצאים למלחמת מצווה, ש"הא דתנן במלחמת מצווה, אפילו חתן מחדרו... איירי בזמן שצריכים לעזרתם לניצחון במלחמה... שחייבים לבוא לעזרת אחיהם" (חזו"א אורח חיים קי"ב סעיף ו').
וכי נשתכחה מהם הלכה זו? איפה! אבל לשיטת בעלי ה'גאייווה' (הגאווה, בליטאית-יהודית), זה חל רק על 'העם שבשדות', לא על ה'בני תיירה'. ככלות הכל, הם מ-פ-ח-ד-ים. בניגוד לממיתים עצמם באוהלה של תורה, אפשר חלילה בזירות הקרב גם למות. והם מ-פ-ח-ד-י-ם למות. אם כבר, אז שימותו (חלילה) אלה מישיבות ההסדר, שמתגייסים מרצון ומחרפים נפשם להצלת ישראל מיד צר. גולדקנופף בכלל לא סופר אותם: "אני לא מייצג את מי שלא לומד תורה. אותם מייצג סמוטריץ'". לשון אחר: בני ישיבות ההסדר ורבותיהם התלמידי חכמים, אשר לוחמים ממש ברגעים אלה, אינם באמת לומדי תורה. תורתם לא שווה כלום. תשאלו את גולדקנופף.
איך כתב לי ידיד שהוא תלמיד חכם ורב קהילה ותיק? – "אני מתפלל שיחזרו החרדים לחיק היהדות - הלכתית, רגשית ומעשית". לחיק היהדות! – עד כדי כך!
5. הרב אביה גרנות, ראש ישיבת ההסדר בתל אביב, ששכל את בנו הקצין אמיתי הי"ד בגבול הלבנון בימיה הראשונים של המלחמה, פנה השבוע במסר נרגש ל"אחי ורעי בני הישיבות הקדושות, הליטאיות והחסידיות, האשכנזיות והספרדיות, אברכים יקרים, רבני וראשי הישיבות וחכמים שבכל אתר ואתר... כולנו יודעים כי הם חיינו ואורך ימינו ובהם נהגה יומם ולילה, [אבל] אני רוצה לספר לכם מה המציאות אצלנו, בישיבת ההסדר בתל אביב, בה לומדים עכשיו רק שיעורים א' ו-ב'. שאר התלמידים 50 אחוז נלחמים עכשיו בלבנון ובעזה, ומוסרים נפשם וגופם ממש כפשוטו למען כלל ישראל... אם הם, בני הישיבות, לא היו נלחמים, לא היה צבא. לא היה מי שיחסום את החיזבאללה ואת החמאס.
"בלבנון יותר מחמישים אחוז מההרוגים הם בני ישיבות ואברכים עכשיו או לשעבר. כמו בני אהובי אמיתי יש עוד מאות בחורי ישיבות ואברכים. רק מהחג ועד עכשיו נהרגו כמעט 15 בעלי משפחות גדולות, ארבעה, שישה ושמונה ילדים, שכולם תלמידי חכמים או רבנים או בעלי בתים, שכל רגע בחייהם עוסקים בתורה. והם השאירו אלמנות ויתומים לעשרות ובסך הכל למאות רבות. וכמותם יש אלפי פצועים בני ישיבות ואברכים ובעלי בתים שעוסקים בתורה, שלא יכולים לתפקד.
"ולהבדיל בין המתים לחיים, יש עשרות אלפים המשרתים בצבא עכשיו, והם כבר שנה ברציפות לא בבית, פרט להפסקות קצרות, ופרנסתם מתמוטטת ונשותיהם אלמנות חיות רח"ל, לא יכולות יותר לשאת את המצב, והילדים בבחינת יתומים בחייהם ואין אב", ממשיך הרב גרנות ומתחנן מתמצית דם ליבו שיקבלו עליהם את עוּלָה של ההלכה, שנפסקה על פי הרמב"ם וההולכים לאורו עד החזון אי"ש.
6. תלמידי חכמים נוספים מחזיקים בדיוק באותה דעה. הרב יצחק שילת, נשיא וראש ישיבת ההסדר במעלה אדומים, במכתבו לתלמידיו המגוייסים כתב ש"אין שום הצדקה הלכתית או מוסרית לפטור חלק מהעם משירות צבאי ומהשתתפות במלחמת מצווה של עזרת ישראל מצר... הטעות שהשתרשה בקרב חוגים מסויימים כאילו לימוד תורה פוטר מגיוס לצבא, היא לא פחות מאשר סילוף ההלכה, בשוגג או במזיד. שקר ועוול בשם התורה, יותר גרועים מסתם שקר ועוול".
7. אין דרך לכפות על המשתמטים להתגייס, אבל יש דרך לשלול זכויות: להתחיל בסיבסוד המעונות והישיבות, ולהמשיך בסנקציות אישיות: לא רשיון נהיגה, לא דרכון, לא ביטוח לאומי ולא קופת חולים. תסתדרו לבד, בדיוק כפי שאתם מצפים מהמדינה שתסתדר לבד, בלעדיכם.
ואם גם כל זה לא יעזור, יהיה צורך לשלול מהעושים מעשה זמרי ומבקשים שכר כפנחס, גם את הזכות לבחור ולהיבחר. מי שאינו שותף אמיתי, שלא יהא שותף בהחלטות גורליות קיומיות לעצם קיומה של מדינת ישראל.