חינוך וצעירים

"אנחנו לא מייצרים מורות, אנחנו בונים מנהיגות חינוכיות"

מסלול חדש לתואר שני במכללת תלפיות - יום לימודים אחד בשבוע למשך שנה אחת בלבד, לימודים היברידים שמשלבים שיעורים פרונטליים ולמידה מרחוק, יחד עם שיעורים א-סינכרוניים שמאפשר ללמוד בזמן שהסטודנטית תבחר. במסלול לתואר שני ישנן 4 תוכניות: הוראה לגיל הרך, לקויות למידה, אנגלית כשפה בינלאומית והוראה הטרוגנית. זאת יחד עם תמיכה והיחס האישי לכל סטודנטית ומחויבות לקדמה ולטכנולוגיה העכשווית.

צילום: דוברות

במכללה האקדמית לחינוך תלפיות בחולון נפתח מסלול חדש, המרכז את כל לימודי התואר השני ליום לימודים אחד בשבוע למשך שנה אחת. במסלול החדש הסטודנטית תלמד שלושה סמסטרים בהם הלמידה היא מרוכזת, מערבת את הסטודנטית, ומשלבת לימודים מהבית ומהקמפוס. במסלול לתואר שני קיימות ארבע תוכניות: הגיל הרך, לקויות למידה, אנגלית כשפה בינלאומית והוראה הטרוגנית – חינוך בחברה משתנה.

"היום בלמידה החדשנית יחד עם הכלים טכנולוגיים ושיטות ההוראה, הסטודנטיות הרבה יותר אקטיביות ומעורבות בלמידה", מתאר הרב ד''ר משה רחימי, דיקן המכללה וראש בית הספר לתואר שני, את הייחודיות בלימודי תואר שני במכללה. הרב ד"ר רחימי מוסיף כי "באותן שעות הלימוד ואותו החומר ניתן לאפשר לסטודנטית להיות מעורבת יותר בלמידה, ונותן לה אפשרות ללמוד בביתה בזמנה החופשי".

הרב ד"ר משה רחימי. צילום: דוברות

הכל התחיל בקורונה, כאשר מכללת תלפיות, כמו רוב המוסדות האקדמאים, נאלצה למצוא פתרונות טכנולוגיים ללמידה מרחוק, ובמהלך תקופה זו בנתה המכללה מתווה קבוע ללימודים מרחוק. צוות המכללה זיהה את היתרונות שבלמידה מרחוק ולאחר הסרת מגבלות הקורונה שם לעצמו למטרה לשכלל וליצור תוכנית ללימודי תואר שני בשילוב הרמוני בין למידה מערבת מרחוק לבין שיעורים פרונטליים בקבוצות קטנות.

החל מהתואר הראשון, סגל המרצים מלווה את הסטודנטיות ומעודד אותן להמשיך לתואר שני, כך שבתום 4-5 שנות לימוד הסטודנטית צפויה לצאת לשוק העבודה בגיל צעיר יותר, עם תואר ראשון ותואר שני.

התוכנית להוראה הטרוגנית

אחת התוכניות הייחודיות שקיימות במכללת תלפיות היא התוכנית להוראה הטרוגנית. התוכנית עוסקת בחינוך בחברות מגוונות ביחס לפערים לימודיים, פערים חברתיים מוצא אתני ועוד. בנוסף, בתוכנית שמים דגש על חדשנות פדגוגית – למידה של כלים טכנולוגים חדשים ובראשם הבינה המלאכותית. לדוגמה במהלך התואר לומדים כיצד לרתום את הבינה המלאכותית לצורך הפיתוח המקצועי של המורה, כיצד לשלב בינה מלאכותית בעבודה עם ילדים ועוד.

"הקשר האישי וליווי הסטודנטיות הוא יעד חשוב מאוד מבחינתי. כשסטודנטיות מרגישות שלא מתייחסים אליהן, הן לא מצליחות להיפתח." שיתף ד''ר ניצן אליקים, מרכז התוכנית להוראה בחברה הטרוגנית והוסיף כי "כל סטודנטית אצלנו מקבלת גם את העזרה והתמיכה האקדמית שהיא זקוקה לה כדי לעמוד בהצלחה בכל המטלות והיעדים הלימודיים".

ד''ר ניצן אליקים. צילום: דוברות

התוכנית לחינוך בגיל הרך

תוכנית נוספת לתואר שני שקיימת במכללת תלפיות היא התוכנית לחינוך בגיל הרך.
הלימוד בתוכנית זו מתנהל בשני מישורים, גם במישור הניהולי- ניהול הגן, גננת כמנהיגה חינוכית בגן ועבודת צוות רב מקצועית. וגם במישור הפרטני, בנושאים כמו שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים ובניית תוכניות לימוד מתאימות בגיל הרך, חינוך חברתי מיני בגיל הרך, כיצד לשלב טכנולוגיה בגן וחוסן והתמודדות במצבי משבר בגיל הרך, נושא חשוב ורלוונטי מתמיד עקב המצב כיום.

"התאמנו את שיטת הלימוד לסגנון של הדור הצעיר וליכולות הלמידה שלו- כאשר הלמידה משלבת בין ידע תיאורטי ובין מקרי בוחן מהשטח" מספרת ד''ר גילה דושניצקי, מרכזת התוכנית לחינוך בגיל הרך, "בנוסף, החומר הנלמד נבנה בין היתר על פי קבוצות מיקוד של גננות, בוגרות התואר ומפקחות משרד החינוך על מנת להתאים את החומר לדרישה שעולה מהשטח ולדייק את החומר הנלמד. אנחנו לא מייצרים מורות, אנחנו בונים מנהיגות חינוכיות"

הרישום למסלול החדש לתואר שני נפתח לאחרונה והוא צפוי למשוך אליו סטודנטיות רבות שמעוניינות במסלול שמאפשר לימוד מעמיק ועכשווי שיאפשר להן להשתלב בשוק העבודה בתוך שנה אחת בלבד.

תגובות