מדיני

חשיפה: כבר לפני עשור הזמין אסד את הבבא ברוך ואת העיתונאי שאול מייזליש לבקר בדמשק – אך ישראל אסרה על נסיעתם

קברו של המקובל רבי חיים ויטל בדמשק
צילום: צילום לפי סעיף 27 א

עכשיו אפשר לגלות: הזדמנות פז של שני ישראלים בעלי דרכונים ישראלים – הבבא ברוך והעיתונאי שאול מייזליש - לבקר בדמשק לפני עשר שנים בדיוק, כדי לעלות על קברו של המקובל רבי חיים ויטאל, גדול תלמידי האר"י בצפת, סוכלה בידי גורמי ביטחון ישראליים, שחששו ששלטונות סוריה לא יוכלו לערוב לביטחונם של שני הישראלים.

קברו של המקובל רבי חיים ויטל (מהרח"ו), שניסח את תורת האר"י בכתב בספריו החשובים, ועקר באחרית ימיו לדמשק, שוכן בבית הקברות היהודי בדמשק, ונחשב לקבר המפורסם ביותר בבית הקברות היהודי הדמשקאי.

ב-2014 החליט שליט סוריה באשר אסד להקים מונומנט כל קברו, כנראה כדי להוכיח לעולם כי אינו אנטישמי, וגם כדי לקושש לא מעט תיירים שיגיעו להתפלל בצל הקבר המקודש. לשם כך חידש ושיפץ את אחוזת קברו של המקובל היהודי, שספריו המתעדים את תורת הקבלה הלוריאנית, הם המקור הכמעט בלעדי והמפורט ביותר להכרת הקבלה הלוריאנית, שהיא המרכזית בעולם הקבלה היהודי.

כדי להפוך את אירוע חנוכת המונומנט על קבר הרח"ו לאירוע בינלאומי, הזמין הנשיא באשר אסד משלחת של 30 מכובדים יהודים מצרפת, ובאורח יוצא מהכלל הסכים להגעתם לטקס של חכם ישראלי שיבחרו יהודי צרפת ועיתונאי ישראלי שיתלווה אליו. אסד הורה לשגרירות סוריה בדמשק להנפיק ויזות לדמשק עבור שני האורחים מישראל.

על פי המלצת יהודי צרפת, שיגרו הסורים מן השגרירות בפריז הזמנה רשמית לבאבא ברוך אבו חצירא, בנו של הבאבא סאלי, מנתיבות. נאמר לו כי הוויזות לסוריה ימתינו לו ולמלווה מטעמו בשגרירות בפריז. הבאבא ברוך, לאחר שקיבל אישור לצרף אליו בן לוויה אחד, הזמין למסע המרגש את העיתונאי והסופר שאול מייזליש, שאותו הכיר אישית מן הימים שבהם חיבר מייזליש את הספר הביוגרפי לדמותו של אביו, הבאבא סאלי.  

אלא שכאן חל מפנה בעלילה. גורמי הבטחון בישראל שנתבקשו לאשר את הביקור במדינת האוייב, סירבו לאשר את הנסיעה, בטענה שהסורים לא יוכלו לערוב לבטחונם והם עלולים להיתקל בהמון סורי נזעם שעלול לעשות בהם שפטים. בסופו של דבר נאלצו השנים לקבל את הדין ולהישאר בארץ.

הרב ויטאל, מגדולי מקובלי צפת, היה בכיר תלמידיו וחברו של האר"י, ושימש גם מזכירו האישי. הוא זה שהעלה על הכתב את קבלת האר"י והנציחה לדורות. ספריו הם המקור העיקרי שיש בידינו לאופיה הייחודי והמקורי של קבלת האר"י (ששונה מזרמים אחרים בעולם הקבלה שהתפתח בצפת ובמוקדים אחרים במאה ה-16).

שמועות בלתי מבוססות טוענות כי קברו של המהרח"ו הועלה בחשאי והוא נטמן מחדש בקרית מלאכי, בה הוקמו מונומנט ומצבה לכבודו. אולם חוקר המקומות הקדושים הרב ישראל מאיר גבאי, שהצליח להסתנן לסוריה ב-2008, הצטלם ליד קבר המהרח"ו והמצבה הנושאת את שמו ומועד קבורתו, ונראה כי העצמות שנטמנו בקרית מלאכי הם של בנו של המהרח"ו רבי שמואל ויטאל, בעוד שקבר המהרח"ו נותר בשלימותו בדמשק. קבר זה בדמשק נחשב לאתר קדוש ומהווה מוקד עליה לרגל ליהודים בעלי דרכונים זרים, וגם למוסלמים וערבים נוצרים.

 

 

תגובות