יהדות

מחקר: עלייה משמעותית בביקוש למוצרי יודאיקה המיוצרים בישראל בקרב יהודי ארה"ב מאז פרוץ המלחמה

עלייה משמעותית בביקוש למוצרי יודאיקה המיוצרים בישראל בקרב יהודי ארה"ב מאז פרוץ המלחמה, על אף העובדה שהמחיר הממוצע של תשמישי קדושה עלה.

צילום: pixabay.com

כך עולה מסקר שנערך בחוג למינהל עסקים של המרכז האקדמי לב, המדגים כיצד אירועים עולמיים ומקומיים יכולים להשפיע על דפוסי צריכה של מוצרי דת. הסקר מצביע על עלייה משמעותית של 134.76% במכירות של תשמישי קדושה ב-eBay בשנת 2024 בהשוואה לשנה שעברה.

את המחקר ערכה קבוצת סטודנטיות למנהל עסקים בקמפוס טל של המרכז האקדמי לב, בהנחיית ד"ר לימור חצור. הוא חקר את הרגלי הצריכה של תשמישי קדושה בקרב יהודים אמריקאים. מסתבר שיהודי ארה"ב הביעו נכונות לשלם יותר ובלבד שיתמכו בעסקים ישראלים בעת המלחמה. הנתונים המפתיעים מגיעים למרות העובדה, שמוצרי יודאיקה דוגמת ספרי תורה, תפילין ומזוזות, נכתבים גם בארה"ב וניתן לרכוש אותם מספקים מקומיים.

למרות שמספר הפריטים הנמכרים ירד, מחיר המכירה הממוצע לפריט עלה במידה ניכרת, דבר המצביע על עלייה בעניין ובנכונות לשלם יותר עבור מוצרים אלה בעקבות המלחמה בישראל. עורכות המחקר, חיה חאוי, רחל בן ארוש וחנה אליאסיאן, שפעלו במסגרת פרויקט גמר: "רובם המוחלט של המשיבים בסקר השיבו כי המלחמה אכן עוררה אצלם רגש יהודי ואמפתיה למדינת ישראל, כך שהם באופן חד משמעי יעדיפו לקנות מוצרים שהגיעו מישראל"..

מבין תשמישי הקדושה, מזוזה היא פריט היודאיקה הפופולארי לרכישה און ליין. בנוסף לכך, המחקר מעיד על כך שהרמה הדתית משפיעה באופן משמעותי על העניין במוצרים שונים. קבוצות דתיות יותר שומרות מצוות, כמו האורתודוקסים, מגלות עניין מאוזן יותר בכל המוצרים, בעוד שקבוצות פחות שומרות מצוות, כמו הרפורמים והחילונים, מתמקדות בעיקר במזוזות.

למרבה הפלא, מהמחקר עולה כי הדתיים ביותר משתמשים באינטרנט בתדירות גבוהה יותר, כדי לקנות תשמישי קדושה. כמו כן, נראה כי גברים רוכשים מוצרי יודאיקה מהחנות יותר מנשים, בשל העובדה שהרוב המכריע של המוצרים המוצעים בחנות המקוונת,  מיועדים לשימוש גברים.

עוד עולה, כי הגורם העיקרי המשפיע על ההחלטה לרכוש מוצרי יודאיקה ברשת הוא המלצות של מנהיגי דת, כאשר לקוחות עשויים להיות מוכנים לשלם סכום גובה יותר עבור מוצרים באיכות גבוהה שאושרו על ידי מנהיגים דתיים.

עלייה משמעותית נצפתה במכירות של מוצרי יודאיקה מסוימים בשנת 2020, בתקופת הקורונה, במיוחד ספרי תורה וטליתות. זאת מאחר ואנשים התפללו יותר בבית ורכשו תשמישי קדושה אישיים, שהיו אז בשימוש רק בבית הכנסת. אך לאחר הקורונה חלה ירידה במכירות בקטגוריות השונות של מוצרי היודאיקה ואיזון רמות המכירה לתקופה שלפני הקורונה המגפה. לאחר מכן, כאמור, בשנת 2024 חלה עלייה משמעותית במכירות יודאיקה תוצרת ישראל וזאת בעקבות הרצון של יהודי ארה"ב להביע תמיכה וסולידריות בישראל במלחמת חרבות ברזל.

המחקר התבסס על ראיונות עם הלקוחות ובעלי העסק ׳ספרי תורה ירושלים׳, חנות המתמחה בייצור ומכירת ספרי תורה, מוצרי סת"ם ותשמישי קדושה, הפועלת מזה למעלה מ-15 שנים ומשרתת מגוון קהלים בארץ ובחו"ל, כולל אנשים פרטיים, משפחות, רבנים ונושאי תפקידים בקהילות יהודיות. כמו כן, כלל המחקר סקר מקוון שהופץ בקרב קהל הלקוחות הפוטנציאלי בארה"ב, שנועד לבדוק את החוויות האישיות של המשתתפים בעת רכישה באתר eBay וכן ניתוח דוחות מכירות של העסק בפלטפורמת eBay בשנים 2019-2023.

 

 

תגובות