כלכלה וצרכנות

איך לתכנן נסיעה ארוכה ברכב חשמלי? 

איך מוציאים את המקסימום מהסוללה, כיצד משפיע מזג האוויר ומהו המרחק המינימלי לתחנת טעינה? כל מה שצריך לדעת לקראת נסיעה ארוכה ברכב חשמלי מחכה לכם כאן

  • תוכן שיווקי
  • פורסם 01/07/24
  • 22:38
  • עודכן 01/07/24
צילום: Shutterstock

אורן הדר

הדאגות שליוו את חדירת הרכב החשמלי לארץ בנוגע לטווח הנסיעה, לפני שנים ספורות בלבד, נראה שכבר נשכחו ובצדק. הדגמים כיום אמינים ונוחים, טווח הנסיעה עומד בדרישות המשפחה הממוצעת, ומדינת ישראל כבר מרושתת באלפי עמדות טעינה מדן ועד אילת.

יחד עם זאת, לקראת נסיעה ארוכה ברכב חשמלי, כדאי ורצוי להיערך מראש ולבצע מספר פעולות על מנת שהנסיעה תעבור בצורה חלקה. בכתבה זו נציג אותן בפניכם. 

1. השוו בין מרחק הנסיעה המתוכנן והטווח הריאלי

יצרני הרכב החשמלי מציגים טווח מוצהר לכל דגם, שאף קובע את מחירו מדובר בטווח שנמדד בתנאי מעבדה, ללא השפעות סביבתיות רבות ומגוונות. בפועל, מהירות הנסיעה, סגנון הנהיגה, המטען ברכב ואפילו מזג האוויר משפיעים על הביצועים, כך שאותו רכב חשמלי מגיע ל- 90% מהטווח הפוטנציאלי שלו ואף פחות מזה. חשוב שתהיו מודעים לטווח הרכב שלכם בפועל. אחרי שתסעו ותכירו קצת את המכונית החשמלית שלכם, תדעו מהו הטווח האמיתי ותוכלו להיערך בהתאם לחיפוש נקודות טעינה בדרך, אם יידרשו.    

2. שימו לב לתוואי הדרך

כמו בכל מכונית, גם החשמליות מתאמצות יותר בעליה. אף שיש להן הרבה יותר כוח מלמכונית בנזין, הן גם כבדות בהרבה ולכן, אפשר לשפר את ביצועי הסוללה אם מעדיפים צירי תנועה שלא כוללים עליות תלולות ממושכות.

בין לבין מחכה לכם עוד יתרון שימושי: רכב חשמלי מצויד במערכת בלימה רגנרטיבית. לצד הבלם הפיזי שעוצר את סיבוב הגלגל, ישנה מערכת בלימה שפורקת את החשמל בחזרה לסוללה וכך מואט הרכב בצורה הדרגתית ומדויקת. נהג שיזכור להשתמש בבלימה שכזו ינצל פחות אנרגיה לנסיעה, וישפר את הטווח.  

3. אל תתעלמו ממזג האוויר - גם ביום לפני הנסיעה

טמפרטורת הסביבה היא הגורם שמשפיע הכי הרבה על ביצועי הסוללה ברכב החשמלי שלכם. לפי מחקר של התאחדות הרכב האמריקאי מ-2019, נסיעה בטמפרטורה של יותר מ-35 מעלות תשפיע בשיעור של כ-15% על טווח הנסיעה, בשל העברה פחות יעילה של חשמל מהסוללה למנוע. 

הטמפרטורה משפיעה על הטווח גם לפני שיצאתם לדרך. תשתית הסוללות נטענת יותר לאט בחום קיצוני, כך שחשוב לחבר את רכבכם למטען הביתי מוקדם יותר בטרם יציאתכם לדרך.

4. היו מודעים לעמדות הטעינה הקרובות

ארצנו מרושתת בעמדות טעינה רבות, אך לא בצורה שווה ובאזורים מסוימים בארץ היצע העמדות עדיין דליל, במיוחד בהשוואה לאזור גוש דן. 

כשיוצאים לנסיעה ארוכה, חשוב ללמוד את מיקומי עמדות הטעינה שעל הדרך, יש אפליקציות רבות שמאפשרות זאת לצד מפות מקוונות שניתן למצוא באתרי רכב, ספקי טעינה ואף יצרני רכב. שימו לב לסוג העמדה. הרוב המכריע יהיה עמדות שימלאו את הסוללה ל-100% תוך כארבע שעות, אך מספיק להטעין הרבה פחות, רק כדי להגיע לטווח שיידרש לכם כדי להשלים את הנסיעה. ישנן גם עמדות אולטרה-מהירות, שמאפשרות טעינה מלאה תוך כ-40 דקות. אך הן מאיצות בלאי והטעינה יקרה יותר.

חכם יהיה לעשות מנוי אצל כל ספקיות טעינה שנמצאות בנתיבים בהם אתם נוסעים בקביעות. 

5. קחו בחשבון שאתם לא לבד בכביש

בארץ ישנם יותר ממאה אלף כלי רכב חשמליים, וחלקם פחות יעילים מאחרים או בעלי תשתית סוללה מאוד גדולה, מה שמתורגם לזמני טעינה ארוכים יותר. ולכן, יש לקחת בחשבון מצב בו הגעתם לנקודת הטעינה שרציתם ויש תור ארוך. פתרון אחד הוא לתכנן נקודות עצירה בהן עושים יותר מרק לחבר את המכונית. מי שנוסע עם ילדים יוכל לבחור נקודת טעינה קרובה לאטרקציה או מסעדת דרכים - ולתת למכונית להיטען בזמן הארוחה או הבילוי. פתרון נוסף יהיה אולי לתעדף מראש נקודות טעינה במקומות מרוחקים יותר, שאולי יאריכו לכם קצת את הדרך, אבל יציעו יותר זמינות. 

היתרון של רכב חשמלי בנסיעות ארוכות

אחד היתרונות הגדולים של רכב חשמלי בנסיעה ארוכה היא כמובן עלות הנסיעה שלו. בממוצע, עלות הנסיעה ברכב חשמלי תעלה לכם פחות מחצי עלות נסיעה ברכב בנזין. הוצאות הדלק השנתיות של רכב מבוסס בנזין עומדות בממוצע על כ-10,000 שקלים בתחשיב נסועה שנתי של 17,000 ק"מ, בעוד שעלות הטעינה השנתית של בעל רכב חשמלי תעלה פחות מ-2000 שקלים. 

עם מספרים כאלה, לא מפתיע שרכב חשמלי תפס מקום קבוע בנוף הישראלי, שהולך וגדל בהתמדה. וכפי שראינו, לא קשה לתכנן ולנסוע ברכב חשמלי בארץ, ולהוציא את המקסימום מביצועי המכונית. עוד יתרון יהיה  לבחור מראש מכונית עם טווח ארוך יותר, שתקל אפילו יותר את התכנון והנסיעות שלכם. סעו בבטחה, ושובו בשלום! 

ועוד באותו עניין

תגובות