יוני אביב
אם נכנסתם לאחרונה לאולם תצוגה של יבואנית רכב, ודאי שמתם לב שרכישת מכונית חדשה היא משימה פיננסית מאתגרת יותר מאי פעם. אמנם היצע הדגמים החדשים מרשים ומציג שיפורים משמעותיים בתחומי הבטיחות, הנוחות והביצועים, אבל בשורה התחתונה: קניית רכב חדש היא עדיין עסק יקר ובמיוחד עכשיו, על רקע יוקר המחייה המאמיר והתייקרות מחירי הרכבים, שדוחפים עוד ועוד רוכשים אל שוק המכוניות מיד שנייה.
קניית רכב יד 2 בתקופה הכלכלית הנוכחית, היא אמנם החלטה כלכלית חכמה, אך היא בהחלט לא משימה פשוטה וכרוכה בכמה בדיקות חובה שחשוב לבצע לפני הרכישה. בכתבה הבאה נציג בפניכם את הבדיקות העיקריות שיעזרו לכם לצלוח בשלום את המשימה ולסיים את התהליך מרוצים, ובעיקר בטוחים יותר שבחרתם את הרכב הנכון.
בירורים ראשונים על הרכב מול המוכר
בעת קניית רכב יש חשיבות רבה גם לרושם הראשוני שהמוכר עושה עליכם. כדאי לנסות ולהוציא מהמוכר כמה שיותר פרטים על הרכב שהוא מנסה למכור. למשל, היסטוריית טיפולים, תיקונים וחלילה תאונות, לברר לגבי אופי השימוש שנעשה ברכב עד היום (נסיעות קצרות, בינעירוניות, תכופות במיוחד), לשאול כמה נהגים שונים השתמשו ברכב בשגרה וכדו'. במהלך התשאול, תוכלו גם "להריח" מקרים חשודים שבהם המוכר לא ממש מכיר את הרכב ואת זה תמיד אפשר להשיג באמצעות הפרטים הקטנים. כאלה שאמורים להישלף בקלות על ידי מי שמשתמש ברכב כל יום, אבל לא על ידי סוחרי רכב, שלא לדבר על מקרים של רכב גנוב.
בדיקה פיזית של הרכב
כבר אמרו לפנינו: אין טוב ממראה עיניים. אפילו אם אתם לא איש מקצוע בתחום, עדיין יש כמה דברים שתוכלו לוודא. בתור התחלה, הקפידו להסתכל על הרכב באור יום. רק כך תוכלו לזהות פגמים בפח, דפיקות קטנות, הבדלי צבע (שעלולים לרמז על טיפול לאחר תאונה). פתחו את כל הדלתות וחפשו סימנים לחלודה, תנו מבט על הצמיגים כדי לוודא את מצבם, וחפשו כתמי שמן או מים באזור שמעליו המכונית עומדת. גם מכונית משומשת שהמנוע שלה וכל המכלולים מסביב נראים כאילו הרכב יצא הבוקר מהמפעל, יכולה להוות סימן מחשיד.
בדקו את כל האורות ברכב, כמו גם את התאורה בלוח השעונים, את מערכת המולטימדיה והבקרות השונות של הרכב. נכון שתקלות חשמל קטנות לא תמיד מעידות על בעיה כוללת, אבל בסיכום כללי הדבר יכול להעיד על האופן שבו המוכר תחזק את המכונית. לבסוף, בכל עסקה למכירת רכב יד שניה, חשוב לעבור על ספר הטיפולים שלו. חפשו תיעוד לתיקונים שוטפים (רפידות בלמים וכד'), אבל כמובן גם לתיקונים גדולים יותר.
נסיעת מבחן
בהנחה שאין מניעה ביטוחית לכך, בקשו לנהוג ברכב. סעו איתו גם בדרך עירונית, אבל אם אפשר גם בכבישים בינעירוניים. ודאו שאתם לא שומעים תקתוק שלא אמור להישמע או מבחינים באיזו נורית חיווי שלא אמורה להידלק. נסו להעריך עד כמה מדויקת וחדה פעולת הבלמים, איך המנוע מגיב להאצות, איך ההיגוי מרגיש בכניסה ויציאה מפניות ועיקולים.
מעבר לביצועים, זכרו שאתם גם אמורים להרגיש בנוח במכונית שתרכשו, לכמה שנים לפחות. זה אומר שאם הגובה שבו אתם יושבים מוזר לכם (רלוונטי בעיקר לג'יפונים, קרוס-אובר וכדו'), ההיגוי מרגיש לכם לא נוח או שהנהיגה לא נעימה, זה כנראה לא הרכב עבורכם.
בדיקת עיקולים ושעבודים
אחד הדברים החשובים ביותר בעת קניית רכב יד שניה, היא לוודא למי בדיוק שייכת היד שמוכרת לכם אותו. במילים אחרות, לוודא שהרכב לא משועבד, או חמור מכך – מעוקל. את השקט הנפשי הדרוש תוכלו בעצם להשיג רק באמצעות בדיקות במשרד הרישוי, בהנחה ואתם מצוידים בפרטי הרכב והמוכר. דרך טובה נוספת היא דרך אתר האינטרנט של 'רשם המשכונות'. מה שכן, חשוב להבין שלפעמים רכב בסטטוס 'משועבד' הוא לא בהכרח רכב שיש לפסול על הסף. לפעמים מדובר ברכב שנרכש בעסקת ליסינג כלשהי, ולכן עדיין רשום כביכול כמשועבד לחברה, למרות שהיה בשימוש פרטי לגמרי. כך או כך, אין להתקדם עם עסקת הקנייה לפני שמקבלים אינדיקציה להסרת השעבוד. לגבי רכבים מעוקלים הסיפור יותר פשוט. עדיף להתרחק.
בדיקה במכון בדיקה מקצועי
ממש כשם שעדיף לא לאבחן רפואית את עצמנו, אלא להשאיר זאת לרופאים, כך עדיף להשאיר את מלאכת בדיקת הרכב לאנשי המקצוע המתמחים בכך. למעשה, לבדיקה כזאת יש כמה יתרונות ברורים: מומחים בתחום יבחנו את הרכב המדובר באופן שאתם לא יכולים, יחפשו עדויות בשלדה לתאונות, יאתרו תיקונים שנעשו, נזילות, או מכלולים אחרים שנמצאים במצב לא טוב. הדו"ח שיונפק בסוף יאפשר לכם להתמקח באופן חכם יותר על המחיר. אם מדובר בכמה תקלות קטנות, תוכלו לבקש לנכות את עלות התיקון שלהם מהמחיר המבוקש. אם תבחרו לרכוש את הרכב, הדו"ח הזה גם מהווה סוג של מסמך משפטי חתום, למצב שבו תצטרכו עדות כתובה להימצאותן של תקלות ברכב בעת הקנייה.
סיכום
אנחנו יודעים מה עובר לכם בראש עכשיו: קניית רכב מיד שנייה עשויה להיות חוויה מתישה: היא מצריכה מכם לפנות זמן, להתאים את עצמכם לשעות הבדיקה, ובדרך כלל לא מוצאים את מה שאתם מחפשים בפעם אחת.
זאת כנראה הסיבה שיותר ויותר נהגים בישראל בוחרים בשנים האחרונות לרכוש מכונית יד שנייה דרך חברות בעלת מערך שירות לקוחות גדול וערכים של שקיפות וזריזות, כמו חברת אלבר.
חברת אלבר אשר מובילה את שוק הרכב כבר למעלה מ-20 שנים, ופרוסה ב-40 נקודות מכירה בארץ, מציעה שירותי ייעוץ מנציגי רכב מקצועיים ומנוסים אשר יכולים לחסוך לקונים את כל כאבי הראש שפירטנו כאן, וגם להעניק בסוף התהליך עסקה משתלמת הכוללת רכב בדוק ומטופל, שהושבח על ידי אנשי מקצוע, ללא סוגיות בעלות.
אלבר מציעה ללקוחותיה מגוון רחב של רכבים ויש לה יכולת להתאים את הרכב המתאים לתקציב ולצרכים שלכם. בנוסף, באותו המעמד ניתן לבצע טרייד אין על הרכב הישן ולחסוך את כאבי הראש שבמכירתו, לקבל מימון ולרכוש ביטוח ואף לקבל גם אחריות לרכב. במילים אחרות, לעשות הכול במקום אחד, עם חברה שנותנת גב וגם להנות מהדרך. סעו בזהירות.